We kennen het allemaal: de ene leerling is een echte sportieveling, terwijl de ander liever een boek leest. In de lessen lichamelijke opvoeding komen deze verschillen duidelijk naar voren. Maar wat betekent dit voor jou als leraar?
Hoe zorg je ervoor dat alle leerlingen, ongeacht hun geslacht, lichaamsbouw, ervaring of persoonlijke achtergrond, zich betrokken voelen en zich kunnen ontwikkelen? Het antwoord ligt in differentiatie. Het positief en planmatig omgaan met verschillen tussen leerlingen verhoogt de motivatie, het welbevinden en de leerwinst voor elke leerling.
Leraren lichamelijke opvoeding zijn expert in het differentiëren binnen eenzelfde klas. Maar welke kansen zijn er nog?
Ontdek hoe je in de lessen lichamelijke opvoeding kunt differentiëren om tegemoet te komen aan de verschillen tussen leerlingen. Dit document biedt praktische tips en voorbeelden voor het aanpassen van de lesinhoud, instructie, leeromgeving, feedback en evaluatie.
De drie hoofdindelingen van differentiatie die worden behandeld zijn:
Het document 'Kijkwijzer differentiatie in de les LO' geeft concrete voorbeelden van differentiatie bij verschillende sporten en activiteiten, zoals atletiek, terugslagspelen, doelspelen, gymnastiek, zwemmen, fitness, etc. Dit is een inspiratiebron voor leerkrachten LO die hun lessen willen afstemmen op de individuele behoeften van hun leerlingen. Afhankelijk van de eigen context en lesgeefstijl kunnen deze voorbeelden worden aangepast.