Onderwijskwaliteit verengen tot onderwijsoutput doet onrecht aan de brede persoonlijkheidsvorming die katholieke scholen ook in Brussel nastreven. Toch is het belangrijk om de vinger aan de pols te houden van outputgegevens als studievoortgang, vroegtijdig schoolverlaten en definitieve uitsluitingen in het Brusselse leerplichtonderwijs of participatiegraad en studierendement in het Brusselse hoger onderwijs.
De studievoortgang van de Brusselse leerlingen wordt per onderwijsniveau in kaart gebracht door indicatoren als problematische afwezigheden, zittenblijven, vroegtijdig schoolverlaten en definitieve uitsluitingen.
Een vergelijking tussen Brussel en Vlaanderen rond zittenblijven in het lager onderwijs leert dat:
Meer info vind je in Zittenblijven in het Brussels lager onderwijs.
Een leerling is problematisch afwezig vanaf dertig halve dagen ongewettigde afwezigheid. Een vergelijking tussen Brussel en Vlaanderen rond problematische afwezigheden in het secundair onderwijs leert dat:
Meer info vind je in Problematische afwezigheden in het Brussels secundair onderwijs.
Een vergelijking tussen Brusselse en Vlaamse leerlingen rond zittenblijven in het secundair onderwijs leert dat:
Meer info vind je in Zittenblijven in het Brussels secundair onderwijs.
Een leerling is een vroegtijdige schoolverlater wanneer hij het secundair onderwijs verlaat zonder onderwijskwalificatie (bijvoorbeeld een diploma secundair onderwijs of een studiegetuigschrift 6 bso). Een analyse van het vroegtijdig schoolverlaten in het Brussels secundair onderwijs leert dat:
Meer info vind je Vroegtijdig schoolverlaten in het Brussels secundair onderwijs.
Een vergelijking van de definitief uitgesloten leerlingen tussen Brussel en Vlaanderen leert dat:
Meer info vind je in Definitieve uitsluitingen in het Brussels secundair onderwijs.
De deelname aan het hoger onderwijs wordt in kaart gebracht door de indicatoren participatiegraad en studierendement.
De participatiegraad aan het hoger onderwijs is een indicator voor het aantal leerlingen dat na het secundair onderwijs doorstroomt naar een professionele bachelor of een academische bachelor. Een vergelijking tussen de participatiegraad van Brusselse en Vlaamse leerlingen leert dat:
Meer info vind je Participatiegraad van Brusselse leerlingen aan het hoger onderwijs.
Het gemiddeld gewogen studierendement geeft een verhouding tussen de opgenomen studiepunten en de studiepunten waarvoor de student geslaagd is. Het studierendement van leerlingen uit het Nederlandstalig onderwijs in Brussel ligt lager (39,7 %) dan het studierendement van Vlaamse leerlingen (44,7 %, schooljaar 2017-2018).