Onderwijsaanpak

Dé onderwijsaanpak die werkt voor elke leerling met autisme bestaat niet. Het is een proces waarbij ingezet wordt op het creëren van een autismevriendelijke schoolomgeving, leefgroep, werkplek, … Daarnaast moet bekeken worden welke maatregelen noodzakelijk zijn en aansluiten bij de onderwijs-, ondersteunings- en opvoedingsbehoeften. Ook de sterktes van de leerling worden benut. Het proces doorloop je liefst in cocreatie met de leerling zelf en de ouders.

Autismevriendelijke omgeving

sla link op in klembord

Kopieer

Leerlingen met autisme komen het best tot leren, leven, werken en spelen in een autismevriendelijke omgeving. Bij het creëren van een autismevriendelijke school, klas, leefgroep of werkomgeving denken we na over de manier waarop rekening kan gehouden worden met de specifieke onderwijs- en opvoedingsbehoeften en kwetsbaarheden van de leerlingen. We merken dat zo'n omgeving ook andere leerlingen ten goede komt.

Een autismevriendelijke school:

  • geeft de leerling wat extra tijd en heeft geduld;
  • respecteert de eigenheid van elke leerling;
  • deelt kennis over autisme met collega’s, ouders en leerlingen.
  • heeft aandacht voor transitiemomenten (bijvoorbeeld: andere klas, overgang kleuter, lager, secundair, hoger onderwijs/tewerkstelling);
  • stelt een mentor of coach voor de leerling met autisme aan;
  • zorgt voor een aanspreekpunt voor de ouders;
  • creëert omgevingsaanpassingen gericht op de onderwijs- en opvoedingsbehoeften, bijvoorbeeld een rusthoek op de speelplaats.
  • geeft aandacht aan het ondersteunen en ontwikkelen van executieve functies (plannen, organiseren, starten/stoppen, zichzelf inschatten, emotieregulatie…)
  • maakt transparante en duidelijke afspraken en regels;
  • ...

Meer infomatie over het logo Autismevriendelijk zijn, vind je op de website van Sterkmakers in autisme.
Neem contact op met wij@autisme.be en ontvang voor 5 euro een informatiepakket.
Meer inspiratie bij het ontwikkelen van een autismevriendelijke school vind je in de toolbox autism van de Schotse overheid.

Breed kijken naar leerlingen met autisme

sla link op in klembord

Kopieer

Om maatwerk te kunnen bieden, is het nodig om een goede beeldvorming van de leerlingen te maken. Waarin blinken ze uit? Wat is moeilijk voor hen? Wat brengt hen tot rust? Wat zijn stressuitlokkers? ...

AutismeCentraalMethodiek

sla link op in klembord

Kopieer

De AutismeCentraalMethodiek helpt je anders kijken naar het gedrag van mensen met autisme én naar je eigen begeleiding. Aan de hand van zes kernbegrippen die je gemakkelijk kan onthouden als je de eerste zes letters van het alfabet kent, helpt de methodiek je om een autismevriendelijke school-, leefgroep-, thuis- of werkomgeving te creëren. Het is geen methode om na te gaan wat je wel en niet moet doen. Het is een duidelijk overzicht dat je doet inzien waar kansen liggen.

De AutismeCentraalMethodoek werd volledig uitgewerkt in de publicatie 'Autisme Centraal, Methodiek voor ouders en begeleiders, Kobe Vanroy, Acco 2018'.

Op klassenraden of MDO's kan het paneel als kijkwijzer gebruikt worden, om beter zicht te krijgen op de specifieke onderwijs- en opvoedingsbehoeften.

Ondersteuningsmatrix Autisme-revised (OM ASS-R)

sla link op in klembord

Kopieer

De Centrale Stuurgroep Autisme (CSA) ontwikkelde in 2017 een nieuwe versie van de Ondersteuningsmatrix Autisme (OM ASS-R). Het is een document dat je op basis van zes parameters samen met collega's laat reflecteren over de onderwijsbehoeften en ondersteuningsbehoeften van leerlingen met autisme of een vermoeden van autisme, de klasgroep of het team. Om het onderwijsaanbod meer op maat van de leerlingen te organiseren, worden in het zorgcontinuüm aanpassingen, ondersteuning en doelen voor de leerling, zijn groep of de leraren/therapeuten genoteerd.

Probeer de ondersteuningsmatrix uit in jouw school met behulp van deze documenten.

Ondersteunende materialen

sla link op in klembord

Kopieer

Autisme en stage/werk

sla link op in klembord

Kopieer

Deze materialen kunnen inspirerend zijn bij het uitwerken van een traject op maat.

  • De website KABAS is ontwikkeld om jongeren te ondersteunen bij transitiemomenten, de website reikt informatie, hulpmiddelen, links en tips voor jongvolwassenen met Autisme. Bij het thema 'studeren' vind je informatie over het onderwerp 'stage'. Bij het thema 'werken'

Contact

Jana Gastmans
pedagogisch begeleider
      Els Van Schelvergem
      pedagogisch begeleider
          ×
          Kijkt als...
          Niveau
          Regio