Dé onderwijsaanpak die werkt voor elke leerling met autisme bestaat niet. Het vraagt maatwerk. De basis is een autismevriendelijke omgeving creëren op school, in de klas of leefgroep, tijdens de speeltijd of in de werkomgeving.
Voor elke leerling met autisme bekijken we dan wat werkt en wat aansluit bij zijn onderwijs- en opvoedingsbehoefte, zijn ondersteuningsnood. Dit proces resulteert in een aanpak op maat. Enerzijds door een afgestemde omgeving te creëren, de context te verduidelijken, anderzijds door de leerling met autisme met zijn sterktes en noden te leren omgaan.
Leerlingen met autisme komen tot leren, leven, werken en spelen in een autismevriendelijke omgeving. Bij het creëren van een autismevriendelijke school, klas, leefgroep, werkomgeving denken we na over de manier waarop kan rekening gehouden worden met de specifieke onderwijs-n en opvoedingsbehoeften en kwetsbaarheden van de leerlingen.
We merken dat zo'n omgeving ook andere leerlingen ten goede komt.
Hoe word je een autismevriendelijke school?
Meer infomatie over het logo Autismevriendelijk zijn, vind je op de website van Sterkmakers in autisme.
Neem contact op met wij@autisme.be. Je ontvangt dan voor 5 euro een informatiepakket.
Meer inspiratie bij het ontwikkelen van een autismevriendelijke school vind je in de toolbox autism van de Schotse overheid.
Om maatwerk te kunnen bieden, is het nodig om een goede beeldvorming van de leerlingen te maken. Waarin blinken ze uit? wat is moeilijk voor hen? Wat brengt hen tot rust? Wat zijn stressuitlokkers? ...
De AutismeCentraalMethodiek helpt je anders kijken naar het gedrag van mensen met autisme én naar je eigen begeleiding. Aan de hand van zes kernbegrippen die je gemakkelijk kan onthouden als je de eerste zes letters van het alfabet kent, helpt de methodiek je om een autismevriendelijke school-, leefgroep-, thuis- of werkomgeving te creëren. Het is geen methode, geen standaardpakket dat je zal zeggen wat je wel en niet moet doen. Het is geen wondermiddel dat alle moeilijkheden magisch uit de wereld zal helpen. Het is een duidelijk overzicht dat je doet inzien waar kansen liggen.
De AutismeCentraalMethodoek werd volledig uitgewerkt in de publicatie 'Autisme Centraal, Methodiek voor ouders en begeleiders, Kobe Vanroy, Acco 2018'.
Om op klassenraden of MDO's het paneel als een kijkwijzer te gebruiken, werd die aangevuld met kernwoorden die je naar specifieke opvoedings- en onderwijsbehoeften leiden.
De CSA (Centrale stuurgroep autisme) ontwikkelde in 2017 een nieuwe versie van de Ondersteuningsmatrix Autisme (OM ASS-R). Het is een document dat je op basis van zes parameters samen met collega's laat reflecteren over de ondersteuningsnoden en onderwijsbehoeften van jouw leerlingen met autisme of een vermoeden van autisme, de klasgroep of het team. Om het onderwijsaanbod meer op maat van jouw leerlingen te organiseren, worden in het zorgcontinuüm aanpassingen, ondersteuning en doelen voor de leerling, zijn groep of de leraren/therapeuten genoteerd.
Probeer de ondersteuningsmatrix uit in jouw school met behulp van deze documenten.
Deze materialen kunnen inspirerend zijn bij het uitwerken van een traject op maat.