De opkomst van AI in het onderwijs biedt ongekende kansen om leren toegankelijker, meer gepersonaliseerd en efficiënter te maken. Gelijktijdig zorgt AI ook voor nieuwe uitdagingen op het gebied van ethiek, privacy en digitale geletterdheid. Het vraagt van ons een vooruitstrevende, maar zorgvuldige aanpak. Door AI kritisch te omarmen creëren we een ethisch verantwoord en toekomstbestendig onderwijssysteem.
Als leraar kan je AI inzetten om het leer- en didactisch proces te ondersteunen en te verbeteren, het personaliseren en opmaken van lessen, het automatiseren van administratieve taken en het bieden van adaptieve leerhulp op maat. Om AI effectief en duurzaam te gebruiken, is het belangrijk om dit als onderdeel in het ICT-beleid op te nemen. Een ICT-beleid gebaseerd op het Vier in Balans-model.
Een heldere, gedragen visie duidt waar AI het meest effectief kan worden ingezet. De omgang met AI als onderdeel van een ICT-beleid is ingebed in de visie op goed onderwijs. Volgende vragen zijn noodzakelijk om jezelf te stellen om deze visie mee vorm te geven:
Het gebruik van AI vereist dat leraren en schoolleiders begrijpen hoe AI werkt en welke mogelijkheden en beperkingen het heeft. Trainingen en professionele ontwikkeling zijn cruciaal, zodat je als leraar AI op een bewuste en effectieve manier kan inzetten.
AI kan geïntegreerd worden in onderwijsstrategieën, bijvoorbeeld via adaptieve leermiddelen die zich afstemmen op het niveau van de leerling of via creatieve hulpmiddelen, virtuele tutors of chatbots. Het is essentieel dat deze toepassingen aansluiten bij de leerdoelen en geïntegreerd zijn in het curriculum.
AI vereist een solide en veilige digitale infrastructuur. Dit omvat hardware, software en netwerken. Daarnaast moet rekening worden gehouden met privacy en ethische aspecten. Denk hierbij bijvoorbeeld aan het veilig omgaan met gegevens van leerlingen.
Wil je graag meer weten? Bekijk hier de basispresentatie met extra uitleg over AI.