Gebruik van generatieve AI in het onderwijs

Steeds meer scholen experimenteren met generatieve artificiële intelligentie (AI), zoals tekst-, beeld- of codegenererende tools. Deze technologieën bieden kansen voor het onderwijs, maar brengen ook aandachtspunten met zich mee op vlak van privacy, gebruiksvoorwaarden en toestemming. In dit bericht herinneren we ICT-coördinatoren aan enkele belangrijke aandachtspunten bij de inzet van generatieve AI in de klaspraktijk.

Waarom is toestemming nodig?

sla link op in klembord

Kopieer

Voor sommige generatieve AI-tools is expliciete ouderlijke toestemming vereist. Dit komt voort uit de gebruikersvoorwaarden van deze tools, zeker wanneer ze gebruikt worden door leerlingen onder de 18 jaar. Het gaat hierbij vaak om toepassingen die gebruikersgegevens verwerken of bewaren, zoals bij prompt-gebaseerde systemen (bijv. tekstinvoer, accountgebruik, data-opslag). Scholen doen er goed aan dit vooraf helder te communiceren en eventueel te formaliseren via een toestemmingsformulier.

Voor andere AI-toepassingen (zoals adaptieve leertools, spellingscontrole of voorspellende systemen) is bijkomende toestemming doorgaans niet nodig, op voorwaarde dat:

  • de school beschikt over een duidelijke ICT-visie met aandacht voor bewuste toolkeuze;
  •  die visie transparant wordt gecommuniceerd naar ouders en leerlingen; 
  •  de gebruikersvoorwaarden van de tools strikt nageleefd worden; 
  •  de AI-toepassing ingezet wordt binnen het onderwijsleerproces of schoolbeheer, waarbij het schoolbestuur optreedt als verwerkingsverantwoordelijke. 

GDPR en AI, een blijvende zorg

sla link op in klembord

Kopieer

Het gebruik van AI in scholen moet steeds conform zijn met de geldende privacywetgeving (GDPR). Scholen blijven verantwoordelijk voor de bescherming van persoonsgegevens, ook wanneer zij gebruikmaken van externe AI-tools. Let daarbij op volgende aspecten:

  • Worden er persoonsgegevens verwerkt, opgeslagen of gedeeld?
  •  Is het duidelijk wie verwerkingsverantwoordelijke is? 
  •  Zijn de doeleinden van gegevensverwerking legitiem en beperkt tot wat noodzakelijk is?
  •  Is de tool transparant over hoe data gebruikt worden (bijvoorbeeld voor training of doorontwikkeling van het model)? 

Een grondige risicoanalyse en gegevensbeschermingseffectbeoordeling (DPIA) zijn sterk aanbevolen bij het invoeren van nieuwe AI-toepassingen.

Leeftijdsgrens en regelgeving in evolutie

sla link op in klembord

Kopieer

We adviseren om de leeftijdsgrens van 13 jaar te respecteren bij het gebruik van generatieve AI, in lijn met internationale richtlijnen zoals die van UNESCO. Daarnaast is de regelgeving in volle ontwikkeling. De Europese AI-verordening wordt de komende jaren gefaseerd ingevoerd. Scholen zullen zich stapsgewijs moeten aanpassen aan bijkomende verplichtingen.

Contact

Kathleen Rymen
pedagogisch begeleider
      Ilse Spittaels
      stafmedewerker
          Tim Van Aken
          stafmedewerker
              ×
              Kijkt als...
              Niveau
              Regio
              Kan ik je helpen?