De modernisering van het secundair onderwijs wordt sinds 2019 stapsgewijs uitgerold en nadert de eindfase. Voor het personeel zijn er nog twee belangrijke stappen te realiseren:
Met ingang van 1 september 2025 wijzigen heel wat officiële vakbenamingen in het secundair onderwijs (gewoon secundair onderwijs/HBO5/OV4). De overheid voorziet hiervoor in ambtshalve en individuele concordanties. Deze concordanties hebben tot doel de rechten en plichten die personeelsleden in een oude vakbenaming verworven hebben, over te dragen naar de nieuwe vakbenaming(en). De volledige procedure vind je terug in de omzendbrief Ambtshalve en individuele concordanties in het secundair onderwijs vanaf 1 september 2025.
Bij een ambtshalve concordantie wordt de overdracht van de rechten en plichten die gekoppeld zijn aan een vak automatisch overgedragen naar een ander vak. Het gaat hier om een ingreep die de administratie centraal uitvoert voor iedereen die rechten en plichten heeft voor een bepaald vak. Hiervoor hoeft het schoolbestuur niets te ondernemen. In bijlage 1 van bovenvermelde omzendbrief vind je het overzicht van de ambtshalve concordanties die de administratie zal uitvoeren.
Individuele concordanties worden lokaal en per personeelslid vastgesteld. Daarom is het noodzakelijk dat het schoolbestuur een aantal stappen onderneemt.
Afhankelijk van het statuut en bekwaamheidsbewijs beschikt het personeelslid over tal van verworven rechten en plichten. Bij een concordantie worden deze rechten en plichten van het oude vak overgedragen naar het nieuwe vak. De overdracht van de rechtspositie is een opsomming van 13 aspecten. Deze lijst wordt weergegeven in punt 4 van de omzendbrief.
In het belang van het personeelslid worden deze 13 punten best gecontroleerd en afgevinkt vooral op basis van het bekwaamheidsbewijs waarvan ze titularis zijn. Als 1 of meerdere rechten uit deze lijst ontbreken dan is voor het behoud ervan een individuele concordantie noodzakelijk. Dit maakt deel uit van het te voeren gesprek.
Voorbeelden hiervan zijn:
Wie geen rechten/plichten heeft ten aanzien van een oude vakbenaming heeft geen enkele baat bij het doorlopen van de procedure voor individuele concordantie. Dit betekent dat de doelgroep voor een individuele concordantie kan beperkt worden tot wie recht(en)/plicht(en) heeft voor de oude vakbenaming.
In de praktijk gaat dit om een zeer ruime doelgroep waarbij het statuut van het personeelslid bepalend is. Dit hoeft niet te gaan over een effectieve aanstelling, ook personeelsleden die genieten van een onderbreking (ziekte, VTAO, AVP/VVP, loopbaanonderbreking, zorgkrediet…) worden beschouwd als titularis en dienen evenzeer geconcordeerd te worden.
Statuut als vastbenoemd personeelslid
Zij kunnen geconcordeerd worden voor alle vakken met een oude vakbenaming (VE/VO) die behoren tot de draagwijdte van hun vaste benoeming;
Statuut als tijdelijk personeelslid
Zij kunnen geconcordeerd worden voor alle vakken met een oude vakbenaming (VE/VO) die behoren tot het recht op TADD van dit tijdelijk personeelslid;
* Referteperiode: van 1 september 2022 tot en met 31 augustus 2025.
Gelijktijdig statuut als vastbenoemd én tijdelijk personeelslid
Het toekennen van individuele concordantie(s) aan het personeelslid bestaat uit opeenvolgende stappen waarvan we hier een chronologisch overzicht geven. Zie ook ‘Model - Plan van aanpak individuele concordanties.’
Stap 1: toelichten van de concordantieprocedure naar de personeelsleden
Het schoolbestuur dient de concordantieprocedure met uitwerking op 1 september 2025 voorafgaand toe te lichten aan de (betrokken) personeelsleden.
Stap 2: oplijsten van de personeelsleden die in aanmerking komen voor een individuele concordantie
Het schoolbestuur moet nagaan welke vastbenoemde en tijdelijke personeelsleden in aanmerking komen voor een individuele concordantie. In het bevoegde lokaal comité moet er voor stap 2 een plan van aanpak worden afgesproken. Het is geenszins de bedoeling hier de situatie van individuele personeelsleden te bespreken.
Dit plan van aanpak kan bevatten:
Het schoolbestuur neemt contact op met de personeelsleden die voorkomen op de lijst. Het schoolbestuur levert hiervoor zoveel mogelijk inspanningen via verschillende communicatiekanalen.
Als een (ex)personeelslid niet reageert of niet bereikbaar is, kan het schoolbestuur niet verantwoordelijk worden gehouden voor de gevolgen ervan zolang het de redelijke en nodige inspanningen die het heeft geleverd om contact op te nemen, kan aantonen. Het noteert best wanneer en op welke manieren er geprobeerd werd om contact op te nemen.
Het schoolbestuur bespreekt zijn voorstel met het personeelslid en duidt hierbij op de administratieve en financiële personeelsgevolgen van de voorliggende suggestie. Hierbij kan er gebruik gemaakt worden van de lijst met individuele concordanties zoals die in bijlage 2 van de omzendbrief te vinden is.
Het is de bedoeling dat dit gesprek leidt tot een consensus over de individueel te concorderen vakken waarbij beide partijen rekening houden met de gevolgen voor zowel de lesbevoegdheid van het personeelslid als de (pedagogische) schoolorganisatie.
De in stap 4 bekomen consensus of het voorstel van het schoolbestuur wordt ingevuld op ‘bijlage 3 - Melding van een individuele concordantie én ondertekend door beide partijen.
Het belang van het al dan niet ondertekenen van de concordantiemelding door het personeelslid wordt in de FAQ-lijst verder toegelicht. Indien het personeelslid en het schoolbestuur het niet eens worden over het voorstel of een deel ervan is er een beroepsmogelijkheid voorzien voor het personeelslid.
Zie hiervoor ‘Procedure voor indienen van bezwaarschrift’ verder in dit document.
Stap 6: bezorgen van de melding van de individuele concordantie aan AGODI en personeelslid
Het ingevulde en ondertekende formulier wordt via ‘Documenten’ in ‘Mijn Onderwijs’ bezorgd aan AGODI.
Een kopie van het ingevulde en ondertekende formulier wordt via mail bezorgd aan het betrokken personeelslid. De beslissing dat er geen concordantie wordt doorgevoerd, moet niet aan AGODI worden gemeld. Het schoolbestuur bezorgt deze schriftelijk gemotiveerde beslissing wel aan het personeelslid.
Voor beide hieronder beschreven mogelijkheden bestaat er voor het personeelslid een aparte beroepsprocedure met verschillende te respecteren termijnen. Hiervoor verwijzen we naar de omzendbrief PERS/2024/02 onder punt 5.2.5 ‘beroepsmogelijkheden voor het personeelslid.’
Het personeelslid kan alleen een bezwaar aantekenen tegen een beslissing van het schoolbestuur tot het (niet) toekennen van een individuele concordantie. In dit geval is het personeelslid het niet eens met de genomen beslissing waarvoor al dan niet een melding bij de overheid (zending van bijlage 3) is gebeurd. De commissie bezwaarschriften beschouwt dit als een beroep. Het personeelslid dient hiertoe ‘Bijlage 4 – Bezwaarschrift tegen een beslissing over een individuele concordantie’ in uiterlijk 10 kalenderdagen nadat de beslissing waartegen het beroep aantekent, hem/haar schriftelijk bezorgd werd. De maildatum geldt als datum van indiening.
In tegenstelling tot mogelijkheid 1 heeft er in deze situatie geen gesprek plaatsgevonden. Het personeelslid kan dit beschouwen als nalatigheid waartegen het ook bezwaar kan indienen bij de commissie bezwaarschriften. Ook hiervoor wordt bijlage 4 gebruikt.
Alle ingediende IC’s die aan de vereiste voorwaarden voldoen, worden als definitief verworven beschouwd. Voor de IC’s waarvoor een bezwaar werd ingediend wordt de beslissing door de commissie schriftelijk meegedeeld aan het personeelslid. Vermoedelijk zal de overheid op termijn alle definitief verworven concordanties beschikbaar stellen via ‘Mijn Onderwijs’ en dit enkel voor de personeelsleden.
Alle ingediende IC’s die aan de vereiste voorwaarden voldoen, worden als definitief verworven beschouwd. Voor de IC’s waarvoor een bezwaar werd ingediend en waarbij het schoolbestuur betrokken is, wordt de beslissing door de commissie schriftelijk meegedeeld aan het schoolbestuur.
In tegenstelling tot de personeelsleden krijgen de schoolbesturen geen volledig overzicht van alle verworven IC’s per individueel personeelslid. Om deze reden raden we aan het personeelslid hierover te bevragen teneinde een concreet zicht te krijgen op alle overgedragen rechten en plichten van het personeelslid.
Om scholen te ondersteunen rond de concordantie-operatie hebben we een FAQ-lijst samengesteld die antwoorden biedt op de meest gestelde vragen. Deze lijst zal regelmatig aangevuld worden met nieuwe relevante vragen en antwoorden.
De modernisering van het secundair onderwijs, met name in de 7de leerjaren, leidt mogelijks tot aanpassingen in de personeelsformatie. Hierover bereiken ons reeds vragen. Om scholen hierin te ondersteunen, hebben we een FAQ-lijst samengesteld die antwoorden biedt op de meest gestelde personeelsvragen. Deze lijst vullen we regelmatig aan met nieuwe relevante vragen en antwoorden.