Modernisering secundair onderwijs - gevolgen
De modernisering van het secundair onderwijs wordt sinds 2019 stapsgewijs uitgerold en nadert de eindfase. Voor het personeel zijn er nog twee belangrijke stappen te realiseren:- de concordantie-operatie als gevolg van de actualisatie van de officiële vakbenamingen
- de vernieuwing van de 7de leerjaren
Met ingang van 1 september 2025 wijzigen heel wat officiële vakbenamingen in het secundair onderwijs (gewoon secundair onderwijs/HBO5/OV4). De overheid voorziet hiervoor in ambtshalve en individuele concordanties. Deze concordanties hebben tot doel de rechten en plichten die personeelsleden in een oude vakbenaming verworven hebben, over te dragen naar de nieuwe vakbenaming(en). De volledige procedure vind je terug in de omzendbrief Ambtshalve en individuele concordanties in het secundair onderwijs vanaf 1 september 2025.
Bij een ambtshalve concordantie wordt de overdracht van de rechten en plichten die gekoppeld zijn aan een vak automatisch overgedragen naar een ander vak. Het gaat hier om een ingreep die de administratie centraal uitvoert voor iedereen die rechten en plichten heeft voor een bepaald vak. Hiervoor hoeft het schoolbestuur niets te ondernemen. In bijlage 1 van bovenvermelde omzendbrief vind je het overzicht van de ambtshalve concordanties die de administratie zal uitvoeren.
Individuele concordanties worden lokaal en per personeelslid vastgesteld. Daarom is het noodzakelijk dat het schoolbestuur een aantal stappen onderneemt. De rollen van de verschillende geledingen worden hieronder toegelicht.
Rol van het schoolbestuur
Het schoolbestuur dient in het kader van de individuele concordanties een aantal stappen te ondernemen:
- Opmaken van een plan van aanpak binnen het bevoegde lokaal comité om de concrete lijst met personeelsleden die in aanmerking komen voor individuele concordantie op te stellen. Zie verder ‘Rol van het lokaal overlegcomité’.
- Informeren van de personeelsleden over de modaliteiten van de concordantie-operatie:
- te respecteren termijnen,
- beroepsmogelijkheden en termijnen
- Oplijsten wie in aanmerking komt voor een individuele concordantie:
- Vastbenoemde personeelsleden die aangesteld zijn in een vak met de oude vakbenaming uiterlijk op 31 augustus 2025;
- Vastbenoemde personeelsleden voor alle andere vakken met de oude vakbenaming (VO/VE) waarvoor ze niet zijn aangesteld én die behoren tot de draagwijdte van hun vaste benoeming;
- Tijdelijke personeelsleden die minstens één dag aangesteld waren via een verlof TAO in een vak met de oude vakbenaming tijdens de periode van 1 september 2022 tot en met 31 augustus 2025;
- Tijdelijke personeelsleden die minstens één dag aangesteld waren in een vak met de oude vakbenaming tijdens de periode van 1 september 2022 tot en met 31 augustus 2025.
- Contact opnemen met de personeelsleden die voorkomen op de lijst. Het schoolbestuur levert hiervoor zoveel mogelijk inspanningen via verschillende communicatiekanalen.
- Als een (ex)personeelslid niet reageert of niet bereikbaar is, kan het schoolbestuur niet verantwoordelijk worden gehouden voor de gevolgen ervan zolang het de redelijke en nodige inspanningen die het heeft geleverd om contact op te nemen, kan aantonen. Het noteert best wanneer en op welke manieren er geprobeerd werd om contact op te nemen.
- In gesprek gaan met elk individueel personeelslid dat op de opgestelde lijst voorkomt:
- Bezorgen van het ingevulde en ondertekende formulier (bijlage 3) aan AGODI via ‘Documenten’ in ‘Mijn Onderwijs’ én een kopie aan het personeelslid overhandigen.
- Tegen 31 maart 2025 voor wie uiterlijk op die datum aan de bovenstaande voorwaarden (zie boven) voldoet;
- Tegen 30 juni 2025 voor wie na 31 maart 2025 aan de bovenstaande voorwaarden (zie boven) voldoet;
- De beslissing dat er geen concordantie wordt doorgevoerd, moet niet aan AGODI worden gemeld.
Rol van het lokaal overlegcomité
Het schoolbestuur moet nagaan welke vastbenoemde en tijdelijke personeelsleden in aanmerking komen voor een individuele concordantie. In het bevoegde lokaal comité moet er een plan van aanpak worden afgesproken om de concrete lijst te kunnen opstellen van personeelsleden die in aanmerking komen voor concordantie. Het is geenszins de bedoeling hier de situatie van individuele personeelsleden te bespreken.
Dit plan van aanpak kan bevatten:- een tijdschema voor de verschillende te nemen stappen;
- een verantwoordelijke/uitvoerder per stap;
- een procedure voor het contacteren van de betrokken personeelsleden die effectief prestaties leveren op school;
- de betrokken personeelsleden die niet presteren op school (ziekte, verlofstelsel, in andere school tewerkgesteld, niet meer in dienst binnen onderwijs…);
Rol van het personeelslid
Het personeelslid heeft er alle belang bij dat het de meest recente en bijkomende informatie, documenten, diploma’s… die een invloed hebben op het al dan niet toekennen van een concordantie tijdig ter beschikking stelt.
- De individuele concordantie wordt door het schoolbestuur -per instellingsnummer- en per individueel personeelslid vastgesteld. Ze is bijgevolg persoonsgebonden. Dit betekent dat deze individuele concordantie(s) die door één schoolbestuur wordt/worden toegekend ook uitwerking hebben bij alle andere schoolbesturen.
- De individuele concordantie is éénmalig. Een niet-uitgesproken concordantie kan niet met terugwerkende kracht ingediend worden. Het is voor alle betrokken partijen belangrijk de vooropgestelde termijnen te respecteren.
- Voor de tijdelijke personeelsleden waarvoor een individuele concordantie kan doorgevoerd worden en die niet meer in dienst zullen zijn op 1 september 2025 maar wel in de referteperiode een opdracht hebben uitgeoefend, is de school verantwoordelijk voor de procedure van een individuele concordantie.
- Individuele concordantie en een beoordeling in functie van TADD zijn twee afzonderlijke processen die volledig onafhankelijk van elkaar staan. Het al dan niet in aanmerking komen voor een individuele concordantie heeft geen invloed op de beoordeling met betrekking tot TADD, en omgekeerd heeft een TADD-beoordeling geen enkele impact op de gesprekken en het toekennen van een individuele concordantie.
- Individuele concordantie en een evaluatieprocedure zijn twee afzonderlijke processen die volledig onafhankelijk van elkaar staan. Ook een (lopende) tuchtprocedure heeft geen enkele invloed in functie van de gesprekken en het toekennen van een individuele concordantie.
- Gevolgen van een te enge of te uitgebreide concordantie: éénmaal een individuele concordantie voor een personeelslid wordt uitgesproken, dan geldt die concordantie voor alle graden en onderwijsvormen waarin het nieuwe vak wordt ingericht. Uiteraard wordt hierbij rekening gehouden met het bekwaamheidsbewijs waarover het personeelslid beschikt. De inzetbaarheid van het personeelslid verengt/verruimt hierdoor (ook van belang bij opdrachtverdeling, reaffectatie en terbeschikkingstelling). Een te uitgebreide concordantie kan problemen geven bij de vakinhoudelijke kennis van het personeelslid en is daarom een aandachtspunt tijdens het gesprek.
- Wanneer een personeelslid het niet eens is met de beslissing van het schoolbestuur tot het (niet) toekennen van een individuele concordantie dan kan het personeelslid bij de Commissie van Bezwaarschriften een beroep tegen die beslissing indienen via het bezwaarschrift (bijlage 4). Let op voor de te respecteren termijnen in de omzendbrief die van toepassing zijn.
- Het is wenselijk om over gemeenschappelijke personeelsleden in onderling overleg te gaan over de toe te kennen concordanties.
Om scholen te ondersteunen rond de concordantie-operatie hebben we een FAQ-lijst samengesteld die antwoorden biedt op de meest gestelde vragen. Deze lijst vullen we regelmatig aan met nieuwe relevante vragen en antwoorden. Een aantal vragen zijn voorgelegd aan de overheid. Van zodra hierover meer duidelijkheid is, communiceren we via deze FAQ-lijst.
Vernieuwing van de 7de leerjaren
De modernisering van het secundair onderwijs, met name in de 7de leerjaren, leidt mogelijks tot aanpassingen in de personeelsformatie. Hierover bereiken ons reeds vragen. Om scholen hierin te ondersteunen, hebben we een FAQ-lijst samengesteld die antwoorden biedt op de meest gestelde personeelsvragen. Deze lijst vuleln we regelmatig aan met nieuwe relevante vragen en antwoorden.