In het ambt van leraar speelt niet enkel het ambt een rol, maar ook het vak. We gaan hieronder in op de administratieve vakbenaming en de classificatie van de vakken.
In de lessentabel van je school gebruik je pedagogische vakbenamingen. De wetgever kent voor de personeelsreglementering echter alleen de administratieve vakbenamingen. Soms leunen die dicht bij elkaar aan (Frans > AV Frans), maar dat is zeker niet altijd het geval (Communicatiewetenschappen > AV Duits / AV Engels / AV Frans / AV Nederlands / TV Public Relations).
Zoals uit het laatste voorbeeld blijkt, zijn er vaak meerdere administratieve vakbenamingen gekoppeld aan een pedagogische vakbenaming. Je kiest dan in functie van het bekwaamheidsbewijs van de titularis aan welke administratieve vakbenaming je het vak koppelt.
In de databank bekwaamheidsbewijzen van de overheid vind je de lijst met alle administratieve vakbenamingen. Op 1 september 2025 wordt een nieuw vakkenbesluit van kracht. Dit heeft tot gevolg dat er voor elke studierichting een update is gebeurd van de administratieve vakbenamingen. Je vindt deze update die wij als leidraad aanbevelen terug in de overzichtsdocumenten voor de eerste graad, de tweede graad en de derde graad (met inbegrip van de 7de leerjaren).
De dienst curriculum & vorming voorziet een overzicht van de administratieve vakbenamingen die het best bij een leerplan aansluit en dit zowel voor de eerste graad, de tweede graad als de derde graad met inbegrip van de 7de leerjaren. Bij deze overzichten werd vertrokken vanuit een inhoudelijke link tussen leerplan en administratieve vakbenaming. Dit gebeurde onder meer in overleg met de betrokken CODI-studiegebieden en wordt beschouwd als de leidraad die wij aanbevelen aan onze scholen. Wanneer het schoolbestuur deze overzichten met aanbevolen vakbenamingen gebruikt is er zekerheid over de (vak-)inhoudelijke link tussen deze administratieve vakbenaming en het betrokken leerplan.
Voor de mogelijke impact bij het afwijken van deze leidraad verwijzen we naar het volgende punt ‘Administratieve vakbenamingen buiten de leidraad’.
Het schoolbestuur kan afwijken van de door Katholiek Onderwijs Vlaanderen opgestelde overzichten (zie vorig punt: ‘Administratieve vakbenamingen als leidraad’). In dat geval bepalen ze zelf in welke administratieve vakbenamingen ze een leraar voor een bepaald leerplan aanstellen.
Het is niet aan te raden een personeelslid dienstanciënniteit te laten opbouwen in een vak dat hij helemaal niet geeft; er zijn hier immers heel veel kanttekeningen bij te maken. Vanuit die optiek raden we aan om de gekozen afwijkende administratieve vakbenaming(en) zo dicht mogelijk te laten corresponderen met het betrokken leerplan.
Voor vragen in dat verband kan je terecht op de dienst personeel via info.personeel@katholiekonderwijs.vlaanderen.
Alle vakken worden ingedeeld onder een van de volgende groepen:
Soms wordt ook de term “specialiteit” gebruikt. Dat is de overkoepelende benaming voor TV en PV of KV en PV (specialiteit Lassen-constructie = TV Lassen-constructie en PV Lassen-constructie; specialiteit Fotografie = KV Fotografie en PV Fotografie).
Voor stagebegeleiding heeft de school in de leerplannen van Katholiek Onderwijs Vlaanderen steeds de keuze tussen AV, TV, KV of PV.
De keuze voor een bepaalde administratieve vakbenaming heeft consequenties voor de prestatieregeling en eventueel ook voor het salaris van het betrokken personeelslid.
Aan deze administratieve vakbenamingen zijn geen bekwaamheidsbewijzen gekoppeld.
Om de salarisschaal vast te stellen, stel je het vak gelijk met een ander vak in functie van het bekwaamheidsbewijs van je personeelslid.
Je personeelslid bouwt zijn statutaire rechten (TADD, vaste benoeming …) op in de vakken AV Exploratie, AV Expressie of AV Sociale activiteit. Of dit vak beschouwd wordt als een VE-vak of als een VO-vak hangt af van het vak waarmee het gelijkgesteld werd en waarvoor je personeelslid een vereist of een voldoende geacht bekwaamheidsbewijs bezit.