De adviesraad krijgt advies van de directiecommissies. Op hun beurt geeft de adviesraad advies aan de raad van bestuur.
Na het doorlopen van dit traject kan de raad van bestuur tot beslissingen komen die door de leden gedragen zijn.
Alle adviesraden komen maandelijks samen, uitgezonderd die voor internaten, het hoger onderwijs en de lerarenopleiding
Katholiek Onderwijs Vlaanderen heeft acht verschillende adviesraden.
Externe experten of vertegenwoordigers van maatschappelijke en/of kerkelijke partners
De adviesraad lerarenopleiding brengt ervaringen en inzichten uit de lerarenopleidingen en uit het onderwijsveld samen.
De adviesraad lerarenopleiding adviseert de raad van bestuur over het beleid en standpuntbepaling van Katholiek Onderwijs Vlaanderen met een bijzondere focus op de lerarenopleidingen. Dit kan zowel op vraag van de raad van bestuur en/of het directieteam, als op eigen initiatief van één of meerdere van de leden van de adviesraad.
Twee tot maximaal vier vertegenwoordigers van de KU Leuven
De samenstelling van de adviesraad wordt bepaald of bekrachtigd, door de raad van bestuur. De leden participeren in het overleg en formuleren standpunten namens de organisatie of de geleding die zij vertegenwoordigen en spreken niet vanuit de eigen particuliere situatie. De leden nemen de standpunten mee van de groep waardoor ze werden afgevaardigd, en dit met het oog op het algemene belang van het katholiek onderwijs. Ze koppelen de standpunten van de adviesraad terug naar hun groep. Ze hebben proactief ook zelf een signaalfunctie met betrekking tot basisdossiers.
De directeur-generaal van Katholiek Onderwijs Vlaanderen is de voorzitter van de adviesraad lerarenopleiding. Bij zijn afwezigheid neemt de directeur van de Dienst School- & kwaliteitsontwikkeling het voorzitterschap waar.
De coördinatie berust bij de stafmedewerker lerarenopleiding binnen de Dienst School- & kwaliteitsontwikkeling, die tevens verantwoordelijk is voor de opvolging en terugkoppeling.
De leden participeren in het overleg en formuleren standpunten namens de organisatie of de geleding die zij vertegenwoordigen en spreken niet vanuit de eigen particuliere situatie. De leden nemen de standpunten mee van de groep waardoor ze werden afgevaardigd, en dit met het oog op het algemene belang van het katholiek onderwijs. Ze koppelen de standpunten van de adviesraad terug naar hun groep. Ze hebben proactief ook zelf een signaalfunctie met betrekking tot basisdossiers.
De adviesraad Brussel zet mee de krijtlijnen uit voor een krachtig en eensgezind Brussels katholiek onderwijs.
De adviesraad identiteit vormt de plaats waar ervaringen en inzichten uit het werkveld en Vlaanderenbrede expertise- en beleidsvorming op elkaar betrokken worden. De adviesraad:
Ze fungeert dus als een reflectiekamer waar identiteitsgebonden onderwerpen aan bod komen.