Werkplekleren en stage in de studierichting opvoeding en begeleiding

Je vindt hier adviezen en documenten die je ondersteunen bij het organiseren en begeleiden van werkplekleren onder de vorm van kwaliteitsvolle stages in de studierichting opvoeding en begeleiding D/A. De adviezen kwamen tot stand vanuit overleg met de sectoren van de Social Profit.

Stage

sla link op in klembord

Kopieer

Algemene informatie over stage en werkplekken vind je op de PRO.-pagina Stage en werkplekleren.

Uitgangspunten

sla link op in klembord

Kopieer

  • De leerlingen dienen hun opleidingstraject te vervullen binnen deze verschillende contexten: 'baby 's en peuters' en 'schoolgaande kinderen'. Beide contexten zijn gelijkwaardig.
  • Bij de context 'schoolgaande kinderen' ligt de focus op:
    • het begeleiden van activiteiten en inoefenen van pedagogische competenties binnen de vrijetijdsbeleving van kinderen;
    • omkadering vanuit de organisatie en mentoren die stagebegeleiding op zich kunnen nemen.

Organisatie en stagevolume

sla link op in klembord

Kopieer

  • De leerlingen lopen minimaal 8 graaduren stage (= advies).
  • De contexten 'baby's en peuters' en 'schoolgaande kinderen' komen beiden, indien mogelijk, op stage evenwaardig aan bod.
  • Aanbeveling: je kan het stagevolume opdelen in 2 gelijke delen + een keuzedeel:
    • een (derde) deel baby's en peuters;
    • een (derde) deel schoolgaande kinderen;
    • een (derde) deel keuze tussen baby's en peuters of schoolgaande kinderen in functie van interesse en/of regionaal aanbod.

Mogelijke contexten of settings

sla link op in klembord

Kopieer

Context of settings 'baby's en peuters'

sla link op in klembord

Kopieer

  • groepsopvang;
  • dienst dienst voor onthaalouders (omwille van ondersteuningskader: dus niet bij zelfstandige onthaalouders, wel als er omkadering is vanuit organisatie);
  • bijkomende optie: prioritair voor leerlingen die doorstromen naar de studierichting persoonsbegeleider
    • groepsopvang baby's en peuters met dienst ondersteuningsplan (DOP, kwetsbare groepen) of inclusieve plaatsen;
    • leefgroepen binnen de bijzondere jeugdzorg (0 tot 3 jaar);
    • leefgroepen binnen de gehandicaptenzorg (0 tot 3 jaar);
    • Centra voor Kinderzorg en Gezinsondersteuning (ambulante begeleiding & verblijf);
    • pediatrische afdelingen in ziekenhuizen (maar ook specifieke en medische setting).

Context of settings 'schoolgaande kinderen'

sla link op in klembord

Kopieer

  • kleuteropvang met kwaliteitslabel (uitdovend in de loop van 2026). Dat zijn de voormalige initiatieven voor buitenschoolse opvang erkend door Kind en Gezin en de initiatieven voor buitenschoolse opvang met attest van toezicht erkend door Kind en Gezin;
  • kwaliteitsvolle kinderopvang zonder label;
  • locaties waar vrijetijdsactiviteiten worden georganiseerd voor kinderen binnen omkaderde settings (speelpleinwerking, vakantieopvang gemeenten, school ...) met
    • focus op buitenschoolse opvang;
    • focus op activiteiten met kwaliteitsvolle interactie met kinderen in vrijetijdsbeleving;
    • focus op pedagogische competenties (geen bewaking of toezicht);
    • omkadering vanuit de organisatie en mentoren die stagebegeleiding op zich kunnen nemen.
  • bijkomende optie: prioritair voor leerlingen die doorstromen naar de studierichting persoonsbegeleider
    • centra voor kinderzorg en gezinsondersteuning (residentiële begeleiding, hier zitten kinderen samen met de leeftijden van 0 tot 12 jaar);
    • leefgroepen binnen de jeugdhulp (3 tot 12 jaar);
    • multifunctioneel centrum (dagopvang en verblijf);
    • schoolinternaten.

Aanbevelingen vanuit het overleg met de sector

sla link op in klembord

Kopieer

  • Vanuit een focus op kwaliteitsvolle stages gaat de voorkeur uit naar een keuze voor blokstages.
  • In de kinderopvang lopen leerlingen verschillende richtingen en jaren stage. Het is voor een mentor niet evident om te onderscheiden welke (stage)doelen van toepassing zijn voor de verschillende leerlingen. Het is dan ook aangewezen om in blijvend overleg te gaan met de stageplaatsen en voor elke stageperiode duidelijk aan te geven aan welke leerdoelen de leerling moet werken en wat de wederzijdse verwachtingen zijn tussen school en stageplaats.

Stageactiviteitenlijst

sla link op in klembord

Kopieer

De activiteitenlijst is een verplicht onderdeel van de stageovereenkomst en dient in de eerste plaats om afspraken te maken tussen school, leerling en stagegever. Om tot een stageactiviteitenlijst te komen zien we drie stappen zoals beschreven in de leidraad stageactiviteitenlijsten.

Dit is een inspiratiedocument opgesteld door de pedagogische begeleiding op basis waarvan scholen verder aan de slag kunnen gaan om tot een individuele activiteitenlijst te komen die bijdraagt aan de realisatie van de leerplandoelen.

De specifieke activiteitenlijst voor deze studierichting is in samenwerking met de sector uitgewerkt, is verder  doorvertaald conform het leerplan en bevat suggesties tot een verdere concretisering.

Overzicht adviezen stage voor de verschillende studierichtingen

sla link op in klembord

Kopieer

Het overzichtsdocument met de adviezen voor de verschillende studierichtingen kan je hier downloaden.

×
Kijkt als...
Niveau
Regio
Kan ik je helpen?