11
Onderzoekscompetentie Opvoeding en begeleiding
In onderstaande documenten vind je een aanzet om te werken rond het leerplandoel: ‘De leerlingen doorlopen een onderzoekscyclus in samenhang met inhouden van specifieke eindtermen van de studierichting Opvoeding en begeleiding'.
Traject start to stage
In deze filmpjes vind je basisinformatie om met stage aan de slag te gaan.
Inspiratiedocument bronnen leerplandoelen Opvoeding en begeleiding
Met dit document willen we een overzicht bieden van mogelijk te raadplegen bronnen als achtergrond bij het uitwerken van de leerplandoelen.
Infographic gezondheidsvaardigheden
Wie gezondheidsvaardig is, kan de eigen gezondheid in handen nemen. Om dat te kunnen, moet je info over gezondheid kunnen vinden, begrijpen, beoordelen en toepassen. Deze infographic biedt op één pagina een overzicht over hoe je naar gezondheidsvaardigheden kunt kijken.
Visualisatie Opvoeding en begeleiding
Dit beeld visualiseert de studierichting Opvoeding en begeleiding
Inspiratiedocument thematisch projectmatig werken
Dit document biedt inspiratie om thematisch, projectmatig aan de slag te gaan.
Inspiratiedocument scenario 2
In dit document vind je voorbeelden terug van clustering van doelen. Het document wil louter inspiratie bieden, andere vormen van clustering zijn ook mogelijk.
Inspiratie jaarplan Opvoeding en begeleiding
In dit document vind je inspiratie voor een mogelijke opbouw van de leerplandoelen over het 5de en 6de jaar. Dit document vraagt wellicht wat bijkomende uitleg. Vraag dit aan je regionale begeleider.
Stage-activiteitenlijst Opvoeding en begeleiding
Deze stage-activiteitenlijst werd in overleg met sector en onderwijs ontwikkeld.
Afhankelijk van de context waarin de jongere stage loopt kunnen bepaalde activiteiten wel of niet aan bod komen. Het is belangrijk om altijd voor de start van de stage samen met de stagegever en de school te bekijken welke activiteiten kunnen worden ingeoefend. In functie van concrete afspraken tussen de school, de stagegever/stageplaats en de stagiaire moet deze stage-activiteitenlijst gepersonaliseerd/geïndividualiseerd worden.
Afhankelijk van de context waarin de jongere stage loopt kunnen bepaalde activiteiten wel of niet aan bod komen. Het is belangrijk om altijd voor de start van de stage samen met de stagegever en de school te bekijken welke activiteiten kunnen worden ingeoefend. In functie van concrete afspraken tussen de school, de stagegever/stageplaats en de stagiaire moet deze stage-activiteitenlijst gepersonaliseerd/geïndividualiseerd worden.
Inspiratiebundel Samenwerking tussen kinderopvang en onderwijs: stage en werkplekleren als ideale kans tot samenwerken
Deze bundel wil scholen en werkveld stimuleren tot meer samenwerking. Je leest een mooi voorbeeld van goede praktijk vanuit de school Sint - Angela in Tildonk. De gemeenschappelijk ontwikkelde stage-activiteitenlijsten voor kinderopvang vloeien voort uit dit initiatief.