Onze afspraken rond Rooms-katholiek godsdienst in kleuter- en lager onderwijs.
De visie op het ontwikkelveld r.-k. godsdienst en de onderliggende ontwikkelthema's helpt je op een dieper niveau te werken met jouw leerlingen. Door op de titel te klikken, kom je meer te weten.
Ik oriënteer mij doorheen de ontmoeting met anderen in een proces van zin zoeken en zin ontvangen.
Dit eerste ontwikkelthema moet je steeds meenemen in visie en aanpak in elk onderwijsarrangement met r.-k. godsdienst in de focus.
Daartoe maak je de verbinding tussen ontwikkelthema’s 2 tot en met 5 en het eerste ontwikkelthema.Of en hoe je dit vastzet of aanklikt, leggen we niet vast. Voor de ene leraar kan dit door soms/telkens aan te klikken, voor een andere door het mee te nemen in de beschrijvingen (fiche) van arrangementen die zich meermaals herhalen, voor nog een andere in lerarenstijl … Deze keuze behoort tot het eigenaarschap van de leraar en/of van de school.
Ik ontdek, doorheen mogelijkheden en beperkingen, dat vertrouwen kan groeien in mezelf en in andere mensen en dat dit voor christenen kan groeien dankzij een liefdevolle God.
Ik ontwikkel een cultuur van innerlijkheid. Ik groei in verbondenheid met mezelf, anderen en gemeenschappen en ontdek hoe God voor christenen bron van liefde is. Ik kom tot bewondering voor het scheppingswerk van God en mens.
Ik ga bewust om met goed en kwaad. Ik laat me inspireren door Jezus en mensen die zoals Hij anderen liefhebben in hun kwetsbaarheid en kracht.
Ik word vertrouwd met symbolen, geloofstaal, Bijbelverhalen, rituelen en vieringen. Hierin kom ik een diepere dimensie van het leven op het spoor.
Bij een activiteit r.-k. godsdienst ligt de focus op lesdoelen uit het ontwikkelveld r.-k. godsdienst. Wij stimuleren leraren om doordacht om te gaan bij het verbinden van doelen uit het ontwikkelveld r.-k. godsdienst en doelen uit andere ontwikkelvelden.
Een zinvolle clustering kan zeker verrijkend zijn, maar het is niet zo dat je slechts ‘zillig' werkt wanneer je verbinding maakt met andere ontwikkelvelden. Het ontwikkelveld r.-k. godsdienst zelf zet immers in op de ontwikkeling van de totale persoon.
Een leraar kan werken met weldoordachte clusteringen, maar kan er dus ook bewust voor kiezen om binnen het ontwikkelveld r.-k. godsdienst te blijven. Enkel inzetten op r.-k. godsdienst zonder verbindingen met andere ontwikkelvelden te leggen, is dus zeker mogelijk.
Elke leraar neemt de inhoud van het eerste ontwikkelthema mee in visie en aanpak. Daartoe maakt hij de verbinding tussen ontwikkelthema’s 2 tot en met 5 en het eerste ontwikkelthema. Of en hoe je dit vastzet of aanklikt, leggen we niet vast. Voor de ene leraar kan dit door soms/telkens aan te klikken, voor een andere door het mee te nemen in de beschrijvingen (fiche) van arrangementen die bestaan uit meerdere activiteiten, voor nog een andere in lerarenstijl … Deze keuze hoort tot het eigenaarschap van de leraar en/of van de school.
Bij een lestijd r.-k. godsdienst ligt de focus op lesdoelen uit het ontwikkelveld rooms-katholieke godsdienst.
Wij stimuleren leraren om doordacht om te gaan bij het verbinden van doelen uit het ontwikkelveld r.-k. godsdienst en doelen uit andere ontwikkelvelden. Een zinvolle clustering kan zeker verrijkend zijn, maar het is niet zo dat je slechts ‘zillig’ werkt wanneer je verbinding maakt met andere ontwikkelvelden. Het ontwikkelveld r.-k. godsdienst zelf zet immers in op de ontwikkeling van de totale persoon.
Een leraar kan werken met weldoordachte clusteringen, maar kan er dus ook bewust voor kiezen om binnen het ontwikkelveld r.-k. godsdienst te blijven. Enkel inzetten op r.-k. godsdienst zonder verbindingen met andere ontwikkelvelden te leggen is dus zeker mogelijk.
Elke leraar neemt de inhoud van het eerste ontwikkelthema mee in visie en aanpak.
Daartoe moet verbinding gemaakt worden tussen ontwikkelthema’s twee tot en met vijf en het eerste ontwikkelthema.
Of en hoe je dit vastzet of aanklikt, leggen we niet vast. Voor de ene leraar kan dit door soms/telkens aan te klikken, voor een andere door het mee te nemen in de beschrijvingen (fiche) van arrangementen die zich meermaals herhalen, voor nog een andere in lerarenstijl … Deze keuze behoort tot het eigenaarschap van de leraar/van de school.
Voor het vierde generieke doel rond de interlevensbeschouwelijke competenties (ILC) geldt die vrije keuze niet. ILC maken immers onderdeel uit van het leerplan. Het onderscheid tussen ILC-minded werken (steeds mee te nemen) en expliciet ILC-aanbod (ook aan te klikken) maakt dit concreet.