Rooms-katholieke godsdienst in de context van het lerarentekort

wo 22 januari 2025

Beste collega’s

De Erkende Instantie Rooms-katholieke godsdienst presenteerde op de verschillende directiecommissies (bao, so en buo) een powerpoint over het vak rooms-katholieke godsdienst (RKG). Daarin kwamen de drie mandaatvoorwaarden aan bod, maar vooral de mogelijkheden om RKG te geven in een context van lerarentekort. Die info delen we ook langs deze weg opdat alles helder en eenduidig is voor alle betrokkenen, niet het minst schooldirecties. Het gulden basisprincipe is dat directie en inspectie-begeleiding samen verantwoordelijkheid opnemen en samen naar oplossingen zoeken.

Wat is vandaag mogelijk om het godsdienstonderricht met alle mogelijke mensen en middelen organiseerbaar te houden/maken?

Katholiek lager onderwijs

sla link op in klembord

Kopieer

  • Titularis die ook in andere klas/klassen enkele lestijden godsdienst geeft
  • Leraar godsdienst, die in verschillende klassen één, twee of drie lestijden godsdienst geeft
  • Co-teaching, waarbij leraar met mandaat/toestemming godsdienst geeft samen met andere gemandateerde of met een collega die geen mandaat/toestemming heeft
  • Coaching, waarbij leraar met mandaat/toestemming 2 van de 3 lestijden geeft en een leraar zonder mandaat/toestemming de 3de lestijd geeft, onder supervisie van de coach
  • Team-teaching, met meer dan 2 leraren met mandaat/toestemming, met eventueel een ‘godsdienstcoach’ die een trekkersrol vervult in het voorbereiden van de lestijden

Wanneer niets van bovenstaande kan, dan kan je je laten inspireren door de noodaanpak zoals die in het secundair onderwijs geldt (zie onder).

Katholiek secundair onderwijs

sla link op in klembord

Kopieer

  • Online learning (digitaal onderwijs)
  • In geval van noodsituatie (= tijdelijk geen leraar voor lestijden RKG en geen perspectief op een leraar) presenteren we een noodaanpak, die in samenspraak met de inspecteur-begeleider RKG per jaar herbekeken wordt en eventueel verlengd, met het statuut van ‘proefproject’ en aan volgende 5 voorwaarden tegemoetkomend betreffende 5 perspectieven:
    • Leraar: Gemotiveerde leraar die christelijk bewogen is : voorgesteld door de directie, cf. samen gedragen eigenaarschap over die lestijden. Geen mandaat maar tijdelijke toestemming/aanstelling voor het lopende jaar. Let op: enkel in deze situatie kan een niet-gedoopte leraar tijdelijk een opdracht opnemen, we bevinden ons immers in een noodsituatie.
    • Leerplan: doel blijft om het leerplan te realiseren: het blijft een lestijd RKG (gekleurde uren).
    • Vakwerkgroep: de leraar is mee gedragen door de gemandateerden in de vakwerkgroep en zij/hij wordt ook betrokken in de vakwerkgroep (groep die ondersteunt, die geconsulteerd kan worden, van wie geleerd kan worden).
    • Begeleider: de leraar kan rekenen op begeleiding van de inspectie-begeleiding RKG.
    • Directeurde directeur neemt, in samenspraak met de inspectie-begeleiding RKG, de opvolging van de leraar mee ter harte.

Voor meer informatie en voor al je vragen, aarzel niet je inspecteur-adviseur RKG te contacteren.

Recent verwant nieuws

×
Kijkt als...
Niveau
Regio