Naar aanleiding van “de wet van 18-05-2024 tot invoering van de tijdelijke arbeidsongeschiktheidsuitkering voor ambtenaren (=TAVA)” en “het KB van 18-10-2024 tot regeling van de procedure voor de medische evaluatie van de arbeidsgeschiktheid van de ambtenaren van sommige overheidsdiensten door het bestuur van de medische expertise” verandert de werkwijze en de visie van MEDEX vanaf 01-01-2025 met betrekking tot het oproepen van personeelsleden die geen bezoldigde ziektedagen meer hebben.
Tot en met 31-12-2024 werden vast benoemde personeelsleden die geen recht meer hadden op bezoldigde ziektedagen ter beschikking gesteld wegens ziekte (TBS-ziekte). MEDEX riep het personeelslid op voor een onderzoek en besliste over het verdere verloop.
Er waren verschillende beslissingen mogelijk. MEDEX kon overgaan tot een definitief medisch pensioen of een tijdelijk medisch pensioen. MEDEX kon ook oordelen dat het te vroeg was om een beslissing te nemen en kon een nieuw onderzoek plannen in de toekomst.
De voorbije jaren werd echter vaak gekeken naar de restcapaciteit van het personeelslid en verwees men het personeelslid naar de preventieadviseur-arbeidsarts om een formeel traject van re-integratie op te starten conform de Codex welzijn.
Als er tot dan toe geen re-integratie-initiatieven waren genomen, noch door het schoolbestuur, noch door het personeelslid, dan werd het schoolbestuur pas dan voor het eerst geconfronteerd met het re-integratietraject. Als het personeelslid terug aan het werk ging volgens de mogelijkheden van het formeel traject, dan was het re-integratietraject succesvol.
Indien het traject niet tot tewerkstelling leidde, dan werd het personeelslid opnieuw doorverwezen naar MEDEX en hoefde het schoolbestuur meestal verder niets te ondernemen. De Pensioencommissie van MEDEX kende dan vaak een tijdelijk of definitief medisch pensioen toe aan het personeelslid.
Voor personen met een handicap vraagt MEVA aan het bestuur een passend onderzoek naar de mogelijkheden van redelijke aanpassingen als concreet initiatief van re-integratie.
Het bestuur wordt verondersteld actief mee te werken aan het re-integratietraject van het afwezige personeelslid. Dit kan zowel via een informele als formele procedure. Zie: Mogelijke trajecten: informeel en formeel traject.
Sinds de start van het kalenderjaar 2025 krijgen scholen een melding (brief) van AGODI wanneer een vast benoemd personeelslid geen recht meer heeft op bezoldigd ziekteverlof. Het doel van deze melding is tweeledig voor de werkgever:
Meer info over de te volgen procedure vind je op de website van AGODI.
Indien het personeelslid het ziekteverlof doorbreekt door terug aan de slag te gaan of door opname van een verlofstelsel dan wordt de re-integratie als succesvol beschouwd en dan volstaat een correcte zending om de aangepaste administratieve toestand van het personeelslid te melden.
Als re-integratie uiteindelijk niet lukt wordt een omstandige motivering verwacht die bewijst welke re-integratie-inspanningen werden geleverd. Het bewijs van de geleverde inspanningen of de vrijstelling (zie verder) wordt binnen de termijn zoals vermeld in de brief doorgestuurd via Mijn Onderwijs naar AGODI. AGODI stuurt dan het dossier naar MEDEX (MEVA) waar wordt bepaald of het dossier ontvankelijk kan worden verklaard. Bij onontvankelijkheid van het dossier start de procedure opnieuw en zal AGODI de school daarover informeren.
MEDEX (MEVA) kan het schoolbestuur vrijstellen van het nemen van concrete initiatieven. Hieronder sommen we een aantal voorbeelden op:
Opgelet: de documenten die de vrijstelling bewijzen moeten wel meegestuurd worden naar AGODI als onderdeel van het ‘omstandig verslag’.
Concrete wijziging vanaf 01-01-2025: het schoolbestuur voortaan eerst aan zet!
Het schoolbestuur moet de eerste stappen zetten voor het re-integratietraject vooraleer MEDEX (MEVA) actie onderneemt. Dit in tegenstelling tot vroeger, toen MEDEX (Pensioencommissie) het initiatief nam door het vast benoemd personeelslid dat geen recht meer had op bezoldigde ziektedagen, uit te nodigen. Vervolgens nam MEDEX een beslissing over de toekomst van het betrokken personeelslid.
Nu moet het schoolbestuur voortaan meer inspanningen leveren en meer verantwoordelijkheid opnemen in de hele re-integratieprocedure. Het bestuur moet ook de nodige aandacht schenken aan het gemotiveerd verslag (omstandig verslag + documenten die toelaten om een eventuele vrijstelling te identificeren) indien de re-integratieinspanningen niet tot een tewerkstelling hebben geleid. Die bewijsvoering kan zowel elementen bevatten van een informeel als van een formeel traject.
Zie voor de benodigde documenten: omstandig verslag re-integratieinitiatieven en de aanvraag voor het onderzoek arbeidsongeschiktheid MEDEX (MEVA) en de webpagina van Onderwijs en vorming.
Overgangsperiode als aanloop naar een tijdelijke arbeidsongeschiktheid voor ambtenaren (TAVA)
De periode van 01-01-2025 tot 31-12-2027 is een overgangsperiode waarin MEVA geen definitief medisch pensioen meer zal toekennen aan personeelsleden die blijvend medisch ongeschiktheid blijken te zijn. Zij kunnen een tijdelijk medisch pensioen toegekend krijgen. Deze overgangsperiode loopt tot 31-12-2027 en een tijdelijk medisch pensioen is dan ook maar tot die einddatum mogelijk.
Personeelsleden die voor 1 december 2024 een uitspraak kregen van tijdelijk medisch pensioen, kunnen dat tijdelijk medisch pensioen maximaal 24 maanden behouden. Na 24 maanden wordt het tijdelijk medisch pensioen omgezet in een definitief medisch pensioen. Een tijdelijk medisch pensioen uitgesproken vanaf 1 december 2024 loopt maximaal tot en met 31 december 2027. Dat tijdelijk medisch pensioen zal dan op 01-01-2028 omgezet worden naar een tijdelijke arbeidsongeschiktheid voor ambtenaren (TAVA), tenzij het personeelslid ondertussen aanspraak kan maken op een rustpensioen.
De modaliteiten en de technische uitrol van de TAVA zijn op dit moment nog niet gekend voor onderwijs. We kunnen daarover dan ook geen verdere info geven of vragen beantwoorden.