Mogelijke trajecten: informeel traject en formeel traject

De twee mogelijke trajecten worden hierna toegelicht.

Het informeel traject

sla link op in klembord

Kopieer

Tijdens een informeel traject (vrijwillig traject) staat de zoektocht naar een oplossing centraal. Zowel het bestuur als het personeelslid kunnen hiertoe het initiatief nemen. Het personeelslid kan in dit informeel traject ook advies vragen aan de preventieadviseur-arbeidsarts over bv. tijdelijke aanpassingen van het werk.

De preventieadviseur-arbeidsarts heeft sinds 2022 de verplichting om personeelsleden die vier weken afwezig zijn wegens arbeidsongeschiktheid te informeren over de re-integratiemogelijkheden. Het bestuur is verplicht vanuit de welzijnsreglementering om personeelsleden vanaf vier weken afwezigheid te melden aan de externe preventiedienst.

Mogelijke initiatieven (re-integratie-inspanningen) in een informeel traject

sla link op in klembord

Kopieer

Hierna beschrijven we initiatieven, inspanningen tot re-integratie, die kunnen genomen worden in een informeel traject, zowel voor tijdelijke als voor vast benoemde personeelsleden.

  • Redelijke aanpassingen voor personen met een handicap
Enkele voorbeelden: aanpassen van de werkpost, doventolk, installatielift, rolstoeltoegankelijk maken van bepaalde ruimtes, individueel maatwerk (meer info hierover op de site van VDAB).

  • Beperken van de opdracht (volume)
Het personeelslid kan ervoor kiezen om via een vrijwillig verlofstelsel het volume van de opdracht te verminderen, bijvoorbeeld door het opnemen van een VVP, AVP, VVP-ziekte, …

  • Tewerkstelling in het ambt van aanstelling na aanpassing van de geïndividualiseerde functiebeschrijving
Het personeelslid behoudt de aanstelling maar diens functiebeschrijving wordt in onderling overleg aangepast. Zo kan een leraar bv. ingeschakeld worden om projecten te helpen ontwikkelen in plaats van voor de klas te staan. Houd er rekening mee dat in bepaalde situaties deze aanpassing extra omkaderingsmiddelen zal vragen.

  • Tewerkstelling in een andere betrekking of een ander ambt
Het schoolbestuur kan met het personeelslid overeenkomen dat het werk wordt hervat in een andere betrekking of een ander ambt door gebruik te maken van een verlof tijdelijk andere opdracht (VTAO is echter enkel mogelijk voor vastbenoemden) of een afwezigheid voor verminderde prestaties (AVP) of een verlof voor verminderde prestaties (VVP).

Opgelet! Het gebruik van een VVP impliceert dat de aanstelling als herindiensttreder gebeurt. Bij gebruik van een AVP hoeft dit niet noodzakelijk. Weet ook dat door gebruik te maken van deze verlofstelsels het salaris zal afhangen van de opdracht die het personeelslid uitvoert. 

Het formeel traject

sla link op in klembord

Kopieer

Een formeel traject wordt opgestart door de preventieadviseur-arbeidsarts. Dit kan gebeuren op vraag van het personeelslid of met toestemming van het personeelslid van diens behandelende arts.

De vraag tot opstart van een formeel re-integratietraject kan ook komen van het bestuur. Het bestuur heeft twee mogelijkheden om een verzoek tot het opstarten van een re-integratietraject in te dienen:

  1. ten vroegste na drie maanden van onafgebroken afwezigheid van het personeelslid;
  2. van zodra het bestuur in het bezit is van een attest van de behandelende arts waaruit blijkt dat het personeelslid definitief ongeschikt is om het overeengekomen werk uit te voeren.

Eén van de verschillen met een informeel traject is dat zowel het personeelslid als het bestuur verplicht zijn om mee te werken aan een mogelijke re-integratie. Hier wordt immers een formeel proces doorlopen met vastgelegde termijnen en met mogelijk dwingende gevolgen.

De hele procedure van het formeel traject is gebaseerd op de federale codex Welzijn, boek I, titel 4, hoofdstuk VI. In dit formeel traject zal de preventieadviseur-arbeidsarts een re-integratiebeslissing nemen die verder toegelicht zal worden op het re-integratiebeoordelingsformulier dat wordt ingevuld door de preventieadviseur-arbeidsarts.

De preventieadviseur-arbeidsarts kan tot drie verschillende beslissingen komen. We geven die hierna weer. Voor meer details van de uitwerking verwijzen we naar de federale codex Welzijn, boek I, titel 4, hoofdstuk 6.

  1. Beslissing A : de vaststelling dat de werknemer op termijn het overeengekomen werk zal kunnen hervatten, desgevallend mits aanpassing van de werkpost, en in afwachting daarvan een aangepast of een ander werk kan uitvoeren;
  2. Beslissing B: de vaststelling dat de werknemer definitief ongeschikt is om het overeengekomen werk te verrichten, maar wel aangepast of ander werk kan uitvoeren. Hij neemt de medische verantwoording voor deze vaststelling op in het gezondheidsdossier van de werknemer;
  3. Beslissing C: de vaststelling dat het om medische redenen (voorlopig) niet mogelijk is om een re-integratiebeoordeling te doen, inzonderheid omdat het nog niet duidelijk is of de werknemer tijdelijk dan wel definitief ongeschikt is voor het overeengekomen werk of omdat de werknemer nog behandelingen moet ondergaan alvorens werkhervatting mogelijk is.

Mogelijke resultaten van een formeel re-integratietraject

sla link op in klembord

Kopieer

Afhankelijk van de beslissing van de preventieadviseur-arbeidsarts (A, B of C) kan je dus één van volgende resultaten bekomen:

  • Beperken van de opdracht
Het personeelslid kan ervoor kiezen om via een verlofstelsel het volume van de opdracht te verminderen, bijvoorbeeld door het opnemen van een VVP, AVP, VVP-Med, VVP-ziekte.

  • Redelijke aanpassingen voor personen met een handicap
We geven hierbij enkele mogelijkheden: aanpassen van de werkpost, doventolk, individueel maatwerk, installatielift, rolstoeltoegankelijk maken van bepaalde ruimtes… Hierover vind je op de site van VDAB meer info.

  • Tewerkstelling in het ambt van benoeming na aanpassing van de geïndividualiseerde functiebeschrijving
Het personeelslid behoudt de benoeming maar de functiebeschrijving wordt aangepast. Zo kan een leraar bijvoorbeeld ingeschakeld worden om projecten te helpen ontwikkelen in plaats van echt voor de klas te staan.

  • Inperking draagwijdte van de vaste benoeming
Het personeelslid blijft aangesteld in de job waarin het vast benoemd is, maar het bestuur van de school stelt het personeelslid niet meer aan in alle vakken die tot de draagwijdte van diens benoeming behoren. Voorbeeld: een leerkracht LO kan wegens fysieke problemen geen LO meer geven maar kan dan vooral biologie of natuurwetenschappen moeten geven.

  • Tewerkstelling in ander ambt
Het bestuur van de school of het centrum biedt het personeelslid een proefperiode aan in een ander ambt met de mogelijkheid om daarin een nieuwe vaste benoeming toe te kennen. Hieronder schetsen we hoe dit verloopt. 

Het bestuur biedt het personeelslid een proefperiode (van minimaal 6 en maximaal 12 maanden) aan in een ander ambt en zorgt eventueel voor vorming. 

  • Tijdens de proefperiode is het personeelslid tewerkgesteld in een niet-organieke betrekking, dus bovenop het personeelskader. Dit wil zeggen dat je als bestuur of centrum geen eigen omkaderingsmiddelen moet aanwenden.
  • Het personeelslid moet voldoen aan de aanstellingsvoorwaarden. Het personeelslid beschikt dus over een vereist of voldoende geacht bekwaamheidsbewijs.
  • Het personeelslid is in dienstactiviteit en behoudt het salaris van het ambt van vaste benoeming.
  • Na een termijn van maximaal twee maanden vóór het afronden van de proefperiode neem je als bestuur of centrum een beslissing.
  • Krijgt het personeelslid een vaste benoeming in het nieuwe ambt, dan neemt het ontslag in het vorig ambt van vaste benoeming.
  • De nieuwe vaste benoeming start uiterlijk op de eerste dag van de maand na het einde van de proefperiode, zonder de 12 maanden te overschrijden. 
  • Vanaf dan geldt de regelgeving van de nieuwe functie (ambt): voor de salarisschaal, het bekwaamheidsbewijs, de puntenwaarde, de prestatieregeling en de terbeschikkingstelling wegens ontstentenis van betrekking.
  • Het personeelslid wordt benoemd voor hetzelfde volume als dat van de oorspronkelijke vaste benoeming.
  • Krijgt het personeelslid geen vaste benoeming na overleg met het bestuur dan is er geen tewerkstelling meer mogelijk.
  • Dit kan meteen na het overleg of aan het einde van de proefperiode in de nieuwe job.
  • Het bestuur kan het personeelslid dan de toegang tot het ambt ontzeggen.

Opgelet: Ook als er geen vacante uren beschikbaar zijn, wordt het personeelslid benoemd. Het is dan wel mogelijk dat het personeelslid meteen ter beschikking wordt gesteld wegens ontstentenis van betrekking. De mogelijkheid tot het ter beschikking gesteld worden wegens ontstentenis van betrekking, geldt niet voor de vaste benoemingen in de sector basiseducatie.

×
Kijkt als...
Niveau
Regio