Dit praktijkvoorbeeld geeft inspiratie voor een spel waarin leerlingen actief aan de slag gaan met de bewegingsdriehoek en bijhorende termen.
LPD: De leerlingen passen beweegrichtlijnen voor een gezonde en actieve levensstijl toe in functie van levenslang bewegen.
Basisoptie Topsport 1ste graad - A-stroom
Basisoptie Sport 1ste graad - B-stroom
Basisoptie Sport 1ste graad - A-stroom
Beweging en sport B+S - 3de graad - A-finaliteit
Lichamelijke opvoeding - 3de graad - D-D/A-A-finaliteit
Lichamelijke opvoeding 1ste graad - A+B-stroom
Sport B+S - 2de graad - D/A-finaliteit
Sport B+S - 2de graad - A-finaliteit
Sport B+S - 3de graad - D-finaliteit
Sport B+S - 2de graad - D-finaliteit
Sport B+S - 3de graad - D/A-finaliteit
De leerlingen verwerven inzicht in de bewegingsdriehoek en lichten bijhorende termen toe.
De leerlingen lopen, lezen, vullen in, vertellen, luisteren en helpen zo elkaar om samen de vragen te beantwoorden.
Les 1
Benodigdheden:
Verloop:
Voor het spel start wordt duidelijk gemeld wat de doelen en de te begrijpen termen zijn (cfr. doelstellingen). De leerlingen werken in groepjes van vier of vijf. Eén persoon blijft zitten en stelt de vragen. De anderen gaan op zoek naar de antwoorden op de infofiches aan de overkant van het veld. De fiches blijven dus achteraan het veld liggen. Laat ze tevens naar de afbeeldingen kijken (dit komt later terug). Na het zoeken naar de antwoorden rennen ze terug naar de kegels en vertellen elkaar wat ze gevonden hebben. De leerlingen kunnen zelf kiezen of ze samen alle vragen beantwoorden of dat ze de vragen verdelen onder elkaar. Na het eerste blad, wisselen de leerlingen van taak. De volgende leerling leest de vragen voor en schrijft de antwoorden op. Zodra alle vragen zijn opgelost, mogen de groepjes de placemat bestuderen. Waarvoor staat elke afbeelding? Zijn ze in staat om alle termen aan elkaar te verduidelijken?
Les 2: placemat oefening.
Benodigdheden:
Verloop:
De leerlingen krijgen per groep een placemat(affiche) en een invulblad. Zij noteren aan de hand van de afbeeldingen op de placemat de kernwoorden en de vragen die omtrent de bewegingsdriehoek gesteld kunnen worden. Indien dit te moeilijk is kan verwezen worden naar het blad met doelstellingen.
Dit spel is geen afgewerkte les. De vragen hieronder helpen je om vanuit dit praktijkvoorbeeld een les te ontwerpen voor jouw leerlingen volgens de principes van effectieve didactiek.
VOORBEREIDING
DOELGERICHT WERKEN
BEGINSTUATIE
ORGANISATIE
BEGINFASE
DOEL
VOORKENNIS
MOTIVATIE
MIDDENFASE
INSTRUCTIE / PROBLEEMSTELLING
BEGELEID INOEFENEN: STRATEGIEËN INOEFENEN / MODELING
ACTIVEREN EN INTERACTIE STIMULEREN
CONTROLE VAN BEGRIP
EINDFASE