Praktijkvoorbeeld spel bewegingsdriehoek

Dit praktijkvoorbeeld geeft inspiratie voor een spel waarin leerlingen actief aan de slag gaan met de bewegingsdriehoek en bijhorende termen.


LPD: De leerlingen passen beweegrichtlijnen voor een gezonde en actieve levensstijl toe in functie van levenslang bewegen.

Noot

sla link op in klembord

Kopieer

Doel

sla link op in klembord

Kopieer

De leerlingen verwerven inzicht in de bewegingsdriehoek en lichten bijhorende termen toe.
De leerlingen lopen, lezen, vullen in, vertellen, luisteren en helpen zo elkaar om samen de vragen te beantwoorden.

Speluitleg bewegingsdriehoek

sla link op in klembord

Kopieer

Les 1 
Benodigdheden: 

  • 23 infofiches
  • Per groep een vragenlijst (2 blz.)
  • Banken en balpennen om de vragenlijst in te vullen
  • Kegels om zone af te bakenen zodat de leerlingen die informatie verzamelen (o) de vragen niet zelf lezen.
  • Blad met doelstellingen
  • Placemat (affiche)

Verloop: 
Voor het spel start wordt duidelijk gemeld wat de doelen en de te begrijpen termen zijn (cfr. doelstellingen). De leerlingen werken in groepjes van vier of vijf. Eén persoon blijft zitten en stelt de vragen. De anderen gaan op zoek naar de antwoorden op de infofiches aan de overkant van het veld. De fiches blijven dus achteraan het veld liggen. Laat ze tevens naar de afbeeldingen kijken (dit komt later terug). Na het zoeken naar de antwoorden rennen ze terug naar de kegels en vertellen elkaar wat ze gevonden hebben. De leerlingen kunnen zelf kiezen of ze samen alle vragen beantwoorden of dat ze de vragen verdelen onder elkaar. Na het eerste blad, wisselen de leerlingen van taak. De volgende leerling leest de vragen voor en schrijft de antwoorden op. Zodra alle vragen zijn opgelost, mogen de groepjes de placemat bestuderen. Waarvoor staat elke afbeelding? Zijn ze in staat om alle termen aan elkaar te verduidelijken?

Les 2: placemat oefening. 
Benodigdheden: 

  • 1 placemat(affiche) per groep
  • 1 invulblad met 16 in te vullen vakken
  • balpennen
  • blad met doelstellingen

Verloop: 
De leerlingen krijgen per groep een placemat(affiche) en een invulblad. Zij noteren aan de hand van de afbeeldingen op de placemat de kernwoorden en de vragen die omtrent de bewegingsdriehoek gesteld kunnen worden. Indien dit te moeilijk is kan verwezen worden naar het blad met doelstellingen.

Effectieve didactiek

sla link op in klembord

Kopieer

Dit spel is geen afgewerkte les. De vragen hieronder helpen je om vanuit dit praktijkvoorbeeld een les te ontwerpen voor jouw leerlingen volgens de principes van effectieve didactiek
 
VOORBEREIDING  
DOELGERICHT WERKEN  

  • Wat wil je dat er blijft plakken bij je leerlingen na deze les?  
  • Aan welke leerplandoelen werk je?  
  • Hoe kadert het lesdoel binnen een groter geheel?  
 BEGINSTUATIE  
  • Welke voorkennis hebben je leerlingen?  
  • Wat deden de leerlingen al rond die vaardigheid of dat thema?  
 ORGANISATIE  
  • Welke materialen/lokaalopstelling/groepsindeling … heb je nodig? 
 
BEGINFASE  
DOEL   
  • Hoe zorg ik dat het lesdoel en de succescriteria duidelijk zijn voor de leerlingen?  
  • Zien leerlingen de integratie van dit doel in het grotere geheel?  
 VOORKENNIS  
  • Hoe roep je voorkennis op bij alle leerlingen?  
  • Welke acties onderneem je voor leerlingen met minder voorkennis?  
  • Gebruiken je leerlingen eerder geleerde strategieën?  
MOTIVATIE  
  • Hoe motiveer je je leerlingen voor je les?  
  • Hoe motiveer je je leerlingen om hun grenzen te verleggen?  
  • Krijgen je leerlingen keuzes en verantwoordelijkheid (voor hun leerproces)?  
 
MIDDENFASE 
INSTRUCTIE / PROBLEEMSTELLING  
  • Met welke voorbeelden verduidelijk je je instructies?  
  • Hoe verduidelijk je moeilijke begrippen waarvan je wilt dat leerlingen ze kennen?  
BEGELEID INOEFENEN: STRATEGIEËN INOEFENEN / MODELING  
  • Hoe model je de aanpak voor opdrachten? En hoe bouw je die ondersteuning af?  
  • Wat doe je voor leerlingen die de strategieën nog niet zelfstandig toepassen? 
  • Welke ondersteuning bied je aan leerlingen met taalmoeilijkheden?  
ACTIVEREN EN INTERACTIE STIMULEREN  
  • Hoe zorg je dat zoveel mogelijk leerlingen tegelijkertijd actief leren?  
  • Hoe bevorder je interactie tijdens de les?  

CONTROLE VAN BEGRIP  
  • Welke korte checks voorzie je om na te gaan of de leerlingen de geziene leerstof beheersen?  

EINDFASE  
  • Hoe krijgen je leerlingen zicht op hun groei?  
  • Hoe kunnen je leerlingen aantonen dat ze de doelen bereikt hebben?  
  • Wanneer en hoe bouw je verder op deze les? 

×
Kijkt als...
Niveau
Regio