De leraar maakt het verschil! We weten dat dit zo is. Ook weten we dat de ene leraar meer verschil maakt dan de ander. Dit komt onder andere doordat de ene leraar effectievere strategieën inzet dan de andere. Via onderzoek weten we wat die sterke strategieën zijn. Daarom ontwikkelden we een visual waar we zoveel mogelijk van die strategieën bij elkaar hebben geplaatst in een handig overzicht. We hopen hiermee jou als leraar te ondersteunen om nog betere lessen te geven, zodat leerlingen meer leren.
Hieronder vind je wat uitleg over de visual Lessen met effect en de link naar de interactieve visual, waar je per element kan lezen wat we er mee bedoelen en welke wetenschap daarachter zit.
- Voor alle leraren die hun lessen effectiever willen maken zodat de leerlingen tot meer leren komen.
- Voor directieleden, beleidsmedewerkers, mentoren, middenkaderleden … die hun leraren willen versterken om effectieve lessen te geven.
- Belangrijke kanttekening: deze visual wil niet allesomvattend zijn, maar biedt wel de meest essentiële didactische inspiratie, gestoeld op wetenschappelijk onderzoek.
- De visual is cyclisch opgebouwd. Bv. In de voorbereidende fase denkt de leraar na over de les. Aan het einde van de les is er ruimte voor reflectie. Die reflectie geeft mee vorm aan de beginsituatie van een volgende les.
- Bedoeld als gespreks- en reflectietool over het (leer)effect van de les(senreeks).
- De doorklikknopjes op de startpagina: klik hierop om meteen naar de voor jou relevante pagina te gaan.
- Het huisje: door hierop te klikken keer je terug naar de overzichtsafbeelding.
- Het vergrootglas: klik hierop voor achtergrondinformatie en wetenschappelijke onderbouwing.