9 juli 2025 – Plan Nederlands aka conceptnota ‘Ieder kind taalheld’

Op 4 juli 2025 hadden wij met Katholiek Onderwijs Vlaanderen onze jaarlijkse collectieve personeelsuitstap, waarna ik niet meer gepasseerd was in de Guimardstraat, en op 6 juli 2025 wenkte al mijn autovakantiebestemming, maar de Vlaamse regering noch het Vlaams Parlement had in die dagen stilgezeten. Minister Demir had haar Plan Nederlands al eerder meermaals aangekondigd. Op 4 juli was het dan zover en meteen vijf dagen later stelden niet minder dan vijf Vlaams Parlementsleden er een actuele vraag over. Het plan ging sinds 4 juli door het leven onder de naam “conceptnota ‘Ieder kind taalheld’”. Ook in uitgesteld relais nam ik kennis van het plenaire debat daarover. Niet onverwacht waren er in die dagen heel wat diverse stemmen over dat plan te horen en te lezen in de media. Wat leverde het plenaire parlementaire debat nog op?

Eerlijk gezegd, leek het debat mij vooral (uitsluitend?) enerzijds te herhalen wat al in de conceptnota stond, wat trouwens nogal eens durft voorkomen bij dit soort, soms erg vage (beste lezer, ga gerust de precieze formulering van bepaalde vragen eens na), parlementaire vragen. En anderzijds ging het ook in het verleden, deze en ook vorige legislatuur, al vaak over de manier om anderstalige kinderen en jongeren Nederlands te leren (apart of niet apart en hoe apart dan enz. enz.), zoals ook nu in dit debat. Uiteraard was er ook nog het lerarentekort, toch óók een relevante factor in dit verhaal. En er was nog minister Demir, die in haar eigen (school)leven wel wat interessante ervaring opgedaan had met deze materie. Maar misschien, heel misschien was de actuele situatie in Vlaanderen en Brussel toch intussen nog een stuk complexer dan toen, kon ik niet nalaten te denken bij het nalezen van de notulen.

Soit, laten we gewoon zien wat er met de geplande maatregelen (en met de vrijheid van organisatie voor de scholen) wel en niet mogelijk is. De geplande financiële middelen zijn alvast toch niet gering (400 miljoen euro). En de resultaten systematisch proberen te monitoren. Wordt zeker vervolgd.

Reageren kan bij Wilfried Van Rompaey: wilfried.vanrompaey@katholiekonderwijs.vlaanderen

OVER DEZE BLOG

Deze blog is niet bedoeld als formeel standpunt van Katholiek Onderwijs Vlaanderen, evenmin als een puur verslag, maar wel als een niet-neutraal, persoonlijk commentaar op vooral ook politieke aspecten van de parlementaire onderwijsactiviteiten, zowel in de Commissie Onderwijs en de plenaire vergadering van het Vlaams Parlement als uitzonderlijk ook in een andere vakcommissie die occasioneel relevant kan zijn voor het beleidsdomein Onderwijs.

×
Kijkt als...
Niveau
Regio
Kan ik je helpen?