8 mei 2025 – Onderwijsbehoeften van uitzonderlijk hoogbegaafde leerlingen

De laatste vraag om uitleg van de ochtendvergadering van Gianna Werbrouck vond haar aanleiding in een recent artikel in Knack (3 april 2025) (voor abonnees): zeg maar, de verre voortzetting van wat eind legislatuur 2014-2019 via een resolutie op de valreep van de legislatuurwissel in gang gezet was en ook onderdeel van het Vlaamse regeerakkoord en de beleidsnota van minister Demir nu. Die was in de toenmalige meerderheid tot stand gekomen, vooral op initiatief en na de conceptnota ter zake van de N-VA-fractie. In de bespreking hier kwam ook het onderscheid tussen cognitief sterke, hoogbegaafde én uitzonderlijk hoogbegaafde leerlingen (en hun specifieke zijnskenmerken, dus niet alleen een zaak van IQ) ter sprake.

Maar hoofdzakelijk lijstte minister Demir de diverse, bestaande maatregelen en initiatieven op (ankerscholen, Expertisecentrum TALENT en kenniscentrum Leerpunt, mogelijkheden van lesbijwoning in het hoger onderwijs en ook voor lagereschoolleerlingen in het secundair onderwijs (cf. OD XXXV), …). Voorts werd verwezen naar een onderzoek dat opgeleverd zou zijn in januari 2024 (nwvr: ik vond het niet meteen terug, maar wel iets anders interessants uit die periode: professor Kathleen Venderickx van Exentra (het expertisecentrum rond hoogbegaafdheid) in het Radio 1-programma “De wereld van Sofie”) en vernamen we dat Loes Vandromme en Mercina Claesen “De GroeiDenker” in Herentals (maar die nu naar Mol zou verhuizen) bezocht hadden. Die school botst op zorgen rond hun snel lerende leerlingen, maar de stelling even voordien van interveniënt Koen Daniëls als zouden hoogbegaafde en snel lerende leerlingen meestal (nwvr: mijn cursivering) onderpresteerders met gedragsmoeilijkheden worden, leek me toch nogal sterk. Misschien beter soms i.p.v. meestal? En een zoon van interveniënt Kim Buyst was zijn thesis over dit thema aan het afronden. Mooi zo.

Reageren kan bij Wilfried Van Rompaey: wilfried.vanrompaey@katholiekonderwijs.vlaanderen

OVER DEZE BLOG

Deze blog is niet bedoeld als formeel standpunt van Katholiek Onderwijs Vlaanderen, evenmin als een puur verslag, maar wel als een niet-neutraal, persoonlijk commentaar op vooral ook politieke aspecten van de parlementaire onderwijsactiviteiten, zowel in de Commissie Onderwijs en de plenaire vergadering van het Vlaams Parlement als uitzonderlijk ook in een andere vakcommissie die occasioneel relevant kan zijn voor het beleidsdomein Onderwijs.

×
Kijkt als...
Niveau
Regio