8 mei 2025 – Balans tussen veeleisend hoger onderwijs en mentaal welzijn

Studenten als “kasplantjes”: er was recent een en ander rond te doen geweest in de pers. Als ik me niet vergis, startte de zaak zowat in “mijn” krant met Sarne De Vliegher (voor abonnees), een Gentse professor diergeneeskunde. En inderdaad, van het een kwam ook het ander: reacties volgden van Carina De Geest (voor abonnees), Aaron Soens (voor abonnees), Daniël Verstappen (voor abonnees) en Felix Coens (voor abonnees). Eerder had ook een andere Gentse professor, Wouter Duyck, zijn duit(en) in dit zakje gedaan: 28 maart 2025 en 10 oktober 2024 (ook voor abonnees). Een aardige oogst dus, en de “waarheid” zal wellicht ook hier wel ergens in het midden liggen, soit. Vragensteller Warnez pleitte voor nuance, en tegen stigmatisering. Een wijze houding, leek mij. Overigens was er vorige legislatuur (cf. coronacontext, maar ook het probleem van grensoverschrijdend gedrag) heel wat aandacht geweest voor het mentale welzijn van studenten. Wat leverde het gesprek met de Onderwijsminister hier nu nog op?

Minister Demir beschreef de diverse mogelijkheden die er nu al bestonden om het leven van studenten toch draaglijk te maken, met ook verwijzing naar SIHO opnieuw, waarover het ook al ging bij een eerdere vraag van Warnez tijdens deze commissievergadering. De minister verwees daarnaast naar de zgn. “harde knip”, die vorige legislatuur ingevoerd was, maar daar was het nog wachten op een evaluatie.

Finaal beklemtoonde vragensteller Warnez dat het probleem hier volgens hem een probleem van discours en beeldvorming was. Dat woorden ertoe deden, vond ook interveniënt Kim Buyst. Ook een wijze houding, vond ik.

Reageren kan bij Wilfried Van Rompaey: wilfried.vanrompaey@katholiekonderwijs.vlaanderen

OVER DEZE BLOG

Deze blog is niet bedoeld als formeel standpunt van Katholiek Onderwijs Vlaanderen, evenmin als een puur verslag, maar wel als een niet-neutraal, persoonlijk commentaar op vooral ook politieke aspecten van de parlementaire onderwijsactiviteiten, zowel in de Commissie Onderwijs en de plenaire vergadering van het Vlaams Parlement als uitzonderlijk ook in een andere vakcommissie die occasioneel relevant kan zijn voor het beleidsdomein Onderwijs.

×
Kijkt als...
Niveau
Regio