8 mei 2025 – Bescherming van de privacy op digitale leerplatforms

Line De Witte en Roosmarijn Beckers hadden dezelfde problematische geluiden opgevangen van Leuvense scholen over het gebruik van Classroom Cloud inzake de bescherming van de privacy van leerlingen. Nuttig daarbij zijn ook deze precedenten: een vraag om uitleg op 7 november 2024 en een schriftelijke vraag van 14 februari 2025. Wat was de stand van zaken van een aangekondigde doorlichting van digitale leerplatformen, was het gemelde gebruik wel in overeenstemming met de privacyregelgeving en was er geen bijkomende, specifieke onderwijsregeling ter zake nodig?

Om te beginnen, de verontschuldiging van minister Demir over de laattijdigheid i.v.m. schriftelijke vragen beantwoorden: álle begrip, maar hopelijk brengen de vragenstellers-parlementsleden dat begrip ook op én vooral… mag dat leiden tot minder “kwantiteit”, want sinds de ongenuanceerde “meten-is-weten”-cultuur, die even ongenuanceerd, al enkele jaren geleden overgenomen werd door de Vlaamse media én vele andere percelen…, neemt deze kwantitatieve praktijk even absurde vormen aan als toen sommige parlementsleden weinig tot geen actie ondernamen, wat by the way door sommigen, zelfs “hooggeplaatsen”, nog altijd gebezigd wordt, tja… Ik heb trouwens soms de indruk dat parlementsleden zich niet vergewissen van de complexiteit van de antwoorden op hun op zich simpele schriftelijke vragen. Bovendien is er nu niet echt een gebrek aan vragen om uitleg en actuele vragen, wel?

Minister Demirs kernantwoord op deze vragen om uitleg was trouwens duidelijk, krachtig én kort: die monitoring met die software binnen de lesuren, oké, maar niet daarbuiten. Logisch! Het gevraagde regelgevende kader bestond overigens al: GDPR, dus ook voor Onderwijs. Bijkomende regelgeving hoeft niet, ondanks de pleidooien van de vragenstellers. Let wel, de ministers verwijzing naar Digiplan (nwvr: nieuwe naam voor Digisprong) met implicaties voor het schoolreglement ná de werkwijze-Ben Weyts (o.b.v. Europese relancemiddelen) ligt nu in de praktijk dan weer veel minder voor de hand. Haar cybersecurityplan, dat samen met de onderwijskoepels en Digitaal Vlaanderen, vorm krijgt: wél prima.

Reageren kan bij Wilfried Van Rompaey: wilfried.vanrompaey@katholiekonderwijs.vlaanderen

OVER DEZE BLOG

Deze blog is niet bedoeld als formeel standpunt van Katholiek Onderwijs Vlaanderen, evenmin als een puur verslag, maar wel als een niet-neutraal, persoonlijk commentaar op vooral ook politieke aspecten van de parlementaire onderwijsactiviteiten, zowel in de Commissie Onderwijs en de plenaire vergadering van het Vlaams Parlement als uitzonderlijk ook in een andere vakcommissie die occasioneel relevant kan zijn voor het beleidsdomein Onderwijs.

×
Kijkt als...
Niveau
Regio