8 mei 2025 – Beperkte doorstroom van studenten met handicap in hoger onderwijs

Ook de tweede vraag om uitleg van de vergadering was voor rekening van Brecht Warnez. Hij vertrok daarbij van zijn schriftelijke vraag van 28 november 2024. De doorstroom van studenten met een functiebeperking in het hoger onderwijs was niet bijster goed. Hoe zat het met de lopende SIHO-evaluatie en hoe kon de doorstroom beter?

Het rapport van de SIHO-evaluatie bleek op 25 april 2025 vrijgegeven te zijn. De minister zei met alle betrokkenen aan de slag te zullen gaan rond de conclusies van die evaluatie. In de rest van de bespreking ging het nog vooral over de specifieke manier van financiering in dit verband, de verschillen tussen de hogeronderwijsinstellingen (die hierbij inderdaad de verantwoordelijkheid dragen, mét de goede SIHO-ondersteuning) én tussen docenten binnen een instelling, het doorgeven van begeleidingsdossiers vanuit het secundair onderwijs naar het hoger onderwijs voor dit type studenten en de soms problematische, fysieke toegankelijkheid van hogeronderwijsgebouwen.

Minister Demir zou inderdaad die financiering bekijken, maar dan wel in het ruimere plaatje van het hele financieringssysteem van het hoger onderwijs. Van dat laatste is al bij herhaling gezegd dat het een erg complex verhaal is en dat deed vragensteller Warnez ook nu. Hij herinnerde tot slot ook nog even aan een conceptnota over het recht op lesopnames en het ondersteunen van blended leren van zijn fractie vorige legislatuur.

Reageren kan bij Wilfried Van Rompaey: wilfried.vanrompaey@katholiekonderwijs.vlaanderen

OVER DEZE BLOG

Deze blog is niet bedoeld als formeel standpunt van Katholiek Onderwijs Vlaanderen, evenmin als een puur verslag, maar wel als een niet-neutraal, persoonlijk commentaar op vooral ook politieke aspecten van de parlementaire onderwijsactiviteiten, zowel in de Commissie Onderwijs en de plenaire vergadering van het Vlaams Parlement als uitzonderlijk ook in een andere vakcommissie die occasioneel relevant kan zijn voor het beleidsdomein Onderwijs.

×
Kijkt als...
Niveau
Regio