In het kader van het ruimere verhaal (vorige en deze legislatuur) van de onderwijskwaliteit was er al geruime tijd heel wat aandacht voor leermiddelen. De kwestie van het zgn. “onafhankelijke keurmerk” (voor leermiddelen, maar ook voor professionaliseringsinitiatieven) stond expliciet in het Vlaamse regeerakkoord en de beleidsnota van Onderwijsminister Zuhal Demir. Er was trouwens een expliciete link met een subsidiebeslissing van de Vlaamse regering op 25 april 2025: vragensteller Stephanie D’Hose legde die link niet (expliciet), vragensteller Koen Daniëls wél. Die laatste had ook nog een verrassend extraatje in zijn inleiding, dat niet in zijn schriftelijk ingediende vraag om uitleg stond, en… ”pantoffels” betrof. Mijn nieuwsgierigheid was uiteraard gewekt want de casus zei mij in eerste instantie niets, maar dat had gewoon te maken met mijn beperkte brein en geheugencapaciteit. Wat bleek? De pantoffel”wijsheid” kwam uit Engeland, uit Bournemouth met name, en niet van een waarzegster ofzo, maar wel van de plaatselijke universiteit (cf. De Morgen, 25 mei 2016, voor abonnees: “Schoenen uit op school doet leerlingen beter presteren” was de krantenkop; maar ook cf. @TeacherToolkit, waar je mits wat doorklikken en lezen ook wat meer nuance krijgt van onderzoeker professor Stephen Heppell zelf t.o.v. wat een hele tijd voordien in Engelse kranten gestaan had daarover). Maar oké dat terzijde, die leermiddelen dus. Minister Demir?
Zij legde de opdracht ter zake van Leerpunt uit (maar mét betrokkenheid van heel wat actoren), waarvoor dus inderdaad recent de vermelde subsidie toegekend was. Het ging zowel om leermiddelen (ook digitale) als om professionaliseringsinitiatieven. Begin 2026 zouden de resultaten van de eerste screenings van in eerste instantie leermiddelen voor wiskunde en Nederlands in het kleuter- en lager onderwijs (cf. de nieuwe minimumdoelen (voor abonnees), waarvan de presentatie de onderwijsactualiteit van de dag na deze commissievergadering beheerste) worden gecommuniceerd en de keurmerken uitgereikt. Het in het regeerakkoord aangekondigde uitdoofbeleid inzake invulboeken paste ook perfect in dit kader. Het impactonderzoek i.v.m. de PISA-resultaten waarnaar vragensteller D’Hose vroeg bestond niet, maar de minister achtte zo’n onderzoek in de toekomst wel mogelijk, maar dan wel gerelateerd aan de Vlaamse toetsen, waarvan, — zo bleek uit de verdere tussenkomsten van vragensteller Daniëls en interveniënt Loes Vandromme —, de verwachtingen als instrument in het kwaliteitsbeleid op school bij politici hoog is. Het criterium “betaalbaarheid” kon ook eventueel een plaats krijgen in het keurmerk en verdere communicatie van het hele opzet naar de scholen was opportuun.
Over een jaar of tien, vijftien, wanneer ikzelf al een tijd tot het gild van gepensioneerden zal behoren, zal hopelijk blijken dat al deze energie en middelen geloond zullen hebben.
Lees de bespreking van de “Vraag om uitleg over de impact van leermiddelen op de onderwijsprestaties van Stephanie D'Hose en over de ontwikkeling van nieuwe leermiddelen op basis van een kwaliteitslabel van Koen Daniëls” aan minister Zuhal Demir.
Reageren kan bij Wilfried Van Rompaey: wilfried.vanrompaey@katholiekonderwijs.vlaanderen