6 februari 2025 – Levensbeschouwelijke vakken

Terwijl vragensteller Loes Vandromme haast uitsluitend inzoomde op het thema van de levensbeschouwelijke vakken (in het officieel onderwijs), zoals vermeld in het regeerakkoord (op een korte vermelding na van de recente noodmaatregel van de Erkende Instantie rooms-katholieke godsdienst in het katholiek onderwijs), bepaalde vragensteller Manu Diericx zich helemaal tot dat laatste, wat niet meteen een zaak van de minister was, maar dat terzijde.

Wat de kern van de zaak (en dus ook van het antwoord van minister Demir) betrof, was er weinig tot geen nieuws:

  • De door de minister gevraagde juridische analyse was bezig (cf. ook mijn commentaar op de bespreking van beleidsnota en begroting, dat waarheid blijkt te worden) en over de bewuste besparing van 100 miljoen euro was het nog koffiedik kijken;
  • Vragensteller Diericx verwees in zijn eerste repliek bijkomend naar de lestijdenthematiek voor levensbeschouwelijke vakken in het officieel onderwijs; daarin kon het Vlaams Parlement wel iets doen;
  • Interveniënt Roosmarijn Beckers herhaalde haar standpunt dat de geplande maatregel in het regeerakkoord ongrondwettelijk was;
  • Opnieuw werd het verschil van mening duidelijk tussen vragensteller Vandromme en coalitiepartner-interveniënt Hannelore Goeman, die het Vooruit-adagium herhaalde van “Buiten de uren, maar binnen de muren”, met nu wél, bij mijn weten voor het eerst zo expliciet, de toevoeging van overheidsfinanciering voor dat voorgestelde model;
  • En tot slot hoopte Loes Vandromme dat ook de Erkende Instanties en Vereniging levensbeschouwelijke vakken opnieuw op bezoek zouden kunnen komen in de Onderwijscommissie om met hen in debat te kunnen gaan over wat deze kwestie betekent voor de interlevensbeschouwelijke dialoog en welke uitdagingen zij zien.

Reageren kan bij Wilfried Van Rompaey: wilfried.vanrompaey@katholiekonderwijs.vlaanderen

OVER DEZE BLOG

Deze blog is niet bedoeld als formeel standpunt van Katholiek Onderwijs Vlaanderen, evenmin als een puur verslag, maar wel als een niet-neutraal, persoonlijk commentaar op vooral ook politieke aspecten van de parlementaire onderwijsactiviteiten, zowel in de Commissie Onderwijs en de plenaire vergadering van het Vlaams Parlement als uitzonderlijk ook in een andere vakcommissie die occasioneel relevant kan zijn voor het beleidsdomein Onderwijs.

×
Kijkt als...
Niveau
Regio