5 februari 2025 -  Gevolgen van federaal regeerakkoord voor aantrekkelijkheid van lerarenberoep

De laatste actuele vraag in het rijtje kwam van Jos D’Haese. Bij het recente actualiteitsdebat over de aantrekkelijkheid van het lerarenberoep (15 januari 2025) had ik aan het eind van mijn commentaar een bescheiden maar ernstig bedoeld advies geformuleerd, maar helaas… Het mocht blijkbaar niet baten. Toegegeven, de actualiteit van de dag, met name, het federale debat (aan de overkant van de straat dus) over de regeerverklaring (en het regeerakkoord (voor pensioenen: cf. p.49-55)) van de nieuwe federale regering was een verzachtende omstandigheid. Dus toch nu al een vervolg op dat actualiteitsdebat van 15 januari 2025, want intussen was er meer duidelijkheid over het thema “aantrekkelijkheid van het lerarenberoep en het pensioen”. Hoe schatte minister Demir de impact van de ‘pensioenafbraak’ in op het lerarentekort in ons onderwijs, wilde vragensteller D’Haese weten.

Minister Demir had aan de federale onderhandelaars gevraagd om voor een rechtvaardige hervorming te zorgen en verwees kort naar de zgn. coëfficiëntenkwestie (lees: voor hoeveel jaar telt een gewerkt jaar mee in de pensioenberekening). Voor het overige herhaalde ze wat ze in Vlaanderen met de sociale partners aan het ondernemen was m.h.o. het aantrekkelijker maken van de lerarenloopbaan, incl. de geplande actualisering van de Hay loonstudie.

De rest van de bespreking liet het al gekende, erg voorspelbare beeld zien van meerderheid tegen oppositie.

Reageren kan bij Wilfried Van Rompaey: wilfried.vanrompaey@katholiekonderwijs.vlaanderen.

OVER DEZE BLOG

Deze blog is niet bedoeld als formeel standpunt van Katholiek Onderwijs Vlaanderen, evenmin als een puur verslag, maar wel als een niet-neutraal, persoonlijk commentaar op vooral ook politieke aspecten van de parlementaire onderwijsactiviteiten, zowel in de Commissie Onderwijs en de plenaire vergadering van het Vlaams Parlement als uitzonderlijk ook in een andere vakcommissie die occasioneel relevant kan zijn voor het beleidsdomein Onderwijs.

×
Kijkt als...
Niveau
Regio