Het was over dit thema al enkele keren gegaan in de Onderwijscommissie, zoals voor wel meer thema’s geldt: ik herinner graag alleen aan bv. 24 april 2025 en 10 juli 2025. Nu haalde vragensteller Gianna Werbrouck expliciet de drempel voor zijinstromers naar het lerarenberoep aan, die te maken had met de (eventuele) werkloosheidsvergoeding van de betrokkene: voor knelpuntberoepen in de zorg bestond een voordelige regeling, voor onderwijs niet (nwvr: een federale keuze, ondanks de expliciete vraag van minister Demir op dat stuk). De procedures ter zake blijken ook nogal complex te zijn en het overleg tussen de Rijksdienst voor Arbeidsvoorziening (RVA) en VDAB schept daarin niet altijd de nodige klaarheid. Ook zgn. andere zinvolle profielen voor het leraarschap kwamen weer ter sprake, alsook de kwestie van de meeneembare anciënniteit en trajecten zoals Begeleide Onderwijsopleiding voor Starters (BOOST; met ook mogelijk de opschaling daarvan, zoals vragensteller Loes Vandromme betoogde). Het klonk allemaal bekend in de oren. Welke mogelijkheden zag minister Demir, die ook minister van Werk is?
Vragensteller Vandromme had de cijfers bij de hand over het toegenomen aantal oudere studenten in de lerarenopleiding, wat positief was. Maar ze herinnerde zich ook de snellere uitstroom (uit het beroep dus) van zijinstromers. Hoe zat het met de prestaties van zulke studenten in de lerarenopleiding en met de retentie nadien in de eerste jaren in de job zelf (cf. ook het onderzoek van Kristof De Witte)? Zouden de hogescholen extra middelen krijgen voor een aangepaste begeleiding van zulke oudere studenten? Minister Demir?
Zij juichte de toename van de cijfers in kwestie ook toe. Er werden ook vele goede dingen gedaan in de scholen, aldus de minister. Vervolgens gaf ze een overzicht van de gekende stimuli vanuit de overheid aan de schoolbesturen voor de begeleiding van zijinstromers. Die kenden we al, de ontwikkelingen rond het zgn. inductiejaar incluis. De maximaal 15 jaar verrekenbare anciënniteit, Idem dito. De rol van de lerarenopleidingen en de zgn. Engagementsverklaring? Gekend. Begin volgend jaar zouden de lerarenopleidingen een eerste keer rapporteren over de uitvoering van de Engagementsverklaring. Rond BOOST (en de financiële problemen en cf. de zgn. OKOT-trajecten via de VDAB) herhaalde de minister wat ze daar eerder over gezegd had, misschien zelfs nog iets explicieter: “Dit systeem voor alle zijinstromers betalend invoeren, is financieel onhaalbaar.” Voor de in- en uitstroom van zijinstromers in de lerarenopleiding verwees de minister naar de monitor op de website van haar Departement. En voor de retentiekwestie herhaalde ze het onderzoek van Kristof De Witte. Dus al bij al: vooral herhaling van wat we al wisten.
Vragensteller Werbrouck had het duidelijkere antwoord over haar financiële aandachtspunt goed begrepen. Vragensteller Vandromme herinnerde aan haar eigen 10-puntenplan van de voorgaande legislatuur, maar wist dat het aantal aanvragen voor de lerarenbonus intussen gedaald was en voegde tot slot nog het onderwijspensioen toe als op te volgen aandachtspunt. Voor interveniënt Koen Daniëls waren zijinstromers een element in het tegengaan van het lerarentekort en hun enthousiasme mochten we niet kwijtspelen.
Lees de bespreking van de “Vraag om uitleg over zijinstromers in het onderwijs van Gianna Werbrouck en over het stijgende aantal oudere studenten die een lerarenopleiding volgen van Loes Vandromme” aan minister Zuhal Demir.
Reageren kan bij Wilfried Van Rompaey: wilfried.vanrompaey@katholiekonderwijs.vlaanderen