En dan dat geheim gehouden rapport dat nu wél online zou staan? Buiten de samenvatting van dat themaonderzoek door de Onderwijsinspectie in de Onderwijsspiegel 2024 staat er niets online hoor. Zulke journalisten zouden beter hun les wat grondiger leren of hadden zij misschien wél dat rapport gekregen? Dat eerste geldt trouwens ook voor nog andere journalisten die dan wel graag op tv komen, maar ook nog andere inaccurate zaken menen te moeten schrijven of zeggen over heel de gang van zaken rond de in de steigers staande eindtermen, oh excuus, minimumdoelen basisonderwijs o.l.v. de zgn. Commissie-Muijs. Oké, dat gezegd zijnde, wat viel er nog te leren uit de parlementaire bespreking zelf (met liefst vijf vragenstellers)? Graag even punctueel enkele politieke en inhoudelijke punten daaruit:- Over dat niet-gepubliceerde rapport (cf. supra): drie van de vijf vragenstellers kaartten dat probleem expliciet aan, één vragensteller erkende wel het probleem maar ging snel over naar wat volgens haar de essentie was (en daarbij wel voor haastwerk waarschuwde, gelukkig…), één vragensteller probeerde de zaak van het verdwenen rapport toch nog goed te praten door de verwijzing naar de samenvatting in de Onderwijsspiegel 2024, wat hem van vragensteller Stephanie D’Hose het diploma in “hoe verdrink ik een vis?” opleverde en de minister… die bleef volhouden dat haar administratie een link naar het rapport op de website van het Departement geplaatst had na een schriftelijke vraag van Loes Vandromme begin februari (een link die niemand gevonden heeft, misschien wel de bovenbedoelde journalisten, hoewel ik dat betwijfel), maar eindigde dan toch haar tweede antwoordronde met de belofte om het rapport alsnog over te maken aan de parlementsleden (was ze dan toch niet zo zeker?);
- Het verhaal over het in de steigers staande, inhoudelijke antwoord op dat negatieve rapport inzake Basisgeletterdheid (cf. gedetailleerd overzicht eerste graad secundair onderwijs) kenden we al: waar we gekomen waren aan het einde van de vorige legislatuur, het actualiteitsdebat over TIMSS op 4 december 2024, de Commissie-Muijs met betrokkenheid van diverse actoren; het werd hier nog eens herhaald;
- Let wel, in dat verhaal zitten ten minste drie belangrijke nieuwigheden t.o.v. de huidige situatie: er komen nu ook bepaalde minimumdoelen voor het kleuteronderwijs, minimumdoelen aan het eind van het vierde leerjaar lager onderwijs en een uitbreiding van het concept Basisgeletterdheid naar het basisonderwijs; maar bij de vragen over de implementatie daarvan op de klasvloer en de ondersteuning daarbij van de leraren, hoorde ik van de minister niet alleen de zinvolle, aan de gang zijnde denkoefening over de rol van de pedagogische begeleiding, maar ook… dat aan leraren “directe instructie moet worden aangeleerd” (sic!); bij deze bullet hoort ook de consensus over het kennisrijke curriculum, die vragensteller Koen Daniëls meende te horen; akkoord wat mij betreft, maar alles zal daarbij afhangen van hoever men daarbij wil/zal gaan, want zoals altijd, hangen zulke lovenswaardige principes af van… de finale, concrete modaliteiten; als en alleen als die in overeenstemming zijn met onze grondwet, zal niemand naar het Grondwettelijk Hof hoeven te gaan daarover, in tegenstelling tot het verleden, wat vragensteller Daniëls blijkbaar nog altijd heel erg dwars zat;
- Interveniënt Line De Witte had terecht oog voor de ruimere context van de hele zaak (lerarentekort, situatie van minder gegoede leerlingen, besparingen op pedagogische begeleidingsdiensten); interveniënt Kim Buyst gooide de minister voor de voeten dat men een rapport eerst twee jaar stof had laten vergaren op een kabinet, maar nu wel eiste dat scholen over zes maanden de minimumdoelen in kwestie zouden invoeren; vragensteller Loes Vandromme, die de bezorgdheden van vragensteller Hannelore Goeman deelde (i.v.m. het kleuteronderwijs), verbaasde zich erover dat er nog niet verwezen was naar de Vlaamse toetsen, waarin 94 procent van A-stroomleerlingen wél de doelen van de Basisgeletterdheid behaald had; vragensteller Roosmarijn Beckers betreurde het dat er geen antwoord kwam op de zaak van het geheim gehouden rapport en adviseerde de minister niet de fouten van haar voorganger te maken; en dat vragensteller Koen Daniëls een bijzondere relatie had met leerplannen, dat wisten we al, nu noemde hij ze een grote black box;
- Minister Demir was wel heel hoopvol voor de toekomst, wat het potentieel van het Vlaamse onderwijs betrof, want “we deden en konden het 20 jaar geleden” en verwees tot slot, wellicht als inspiratie, naar pas gepubliceerde goede prestaties (in Engeland) van de Michaele Community School, die blijkbaar inzake schoolprestaties het niveau van Eton College geëvenaard had. Wedden dat de Onderwijscommissie eind juni en een delegatie van onderwijskabinet en onderwijsverstrekkers al een stuk vroeger naar Engeland “overvaren” en die eerste school zullen bezoeken? Als hofnar van de Guimardstraat ga ik aan de baas vragen of hij niemand nodig heeft om zijn valies te dragen… Rule, Brittannia, Brittannia, rule the waves!