Nieuwe cijfers, oud debat met de bekende ingrediënten. Beide vragenstellers gingen voort op hun vragen om uitleg van 7 november 2024. Zou minister Demir toch iets nieuws te melden hebben over dit al jaren bestaande maatschappelijke probleem? Ik herinner me dat toen ik haast 23 jaar geleden in Brussel ben komen werken, met de toenmalige RondeTafelConferentie Leerplichtonderwijs, — een initiatief onder een liberale Vlaamse minister-president en dito Onderwijsminister (waar is de tijd?...) —, dit thema al op de radar stond. En wat nu, minister Demir, na de recente, vorige gelegenheid?
Eigenlijk kwam zij, niet onverwacht, met dezelfde opsomming van elementen, zoals voorheen. Maar haar conclusie daarbij was misschien wel wat uitgesprokener (lees: strenger), maar intussen van haar ook wel herkenbaar, namelijk: er waren heel wat mensen bezig met deze thematiek, die volgens de minister toch maar weinig resultaten boekten. Er zou dus dat actieplan komen, zoals in het regeerakkoord stond, liefst zo snel mogelijk. Maar ik had wel de indruk dat de minister zelf, gelet op de vele verschillende zaken die op haar bord lagen, begon in te zien dat dat allemaal kunnen bolwerken niet vanzelfsprekend was. Waarvoor trouwens veel begrip, maar zelf vind ik het wel nuttig dat de politici die de zaken moeten doen, dat met zin voor realisme, ook qua timing, doen, in plaats van voortdurend grote uitspraken te doen met net een onrealistische timing.
Lees de bespreking van de “Vraag om uitleg over het aantal leerlingen dat ongekwalificeerd uitstroomt van Loes Vandromme en over het hoge aandeel ongekwalificeerde schoolverlaters van Roosmarijn Beckers” aan minister Zuhal Demir.
Reageren kan bij Wilfried Van Rompaey: wilfried.vanrompaey@katholiekonderwijs.vlaanderen