Dankzij de toevoeging van de gebruikte powerpointpresentaties (cf. hyperlinks hierboven), waarmee de inhoud van de diverse sprekers wel duidelijk wordt, kan ik mijn commentaar hier beperken tot enkele volgens mij belangrijke elementen. Een stuk selectief en subjectief dus, zoals altijd:- Voor het OBPWO-project van de twee academici verwijs ik bijkomend graag naar de KaBOEM-website; ik vond dat een heel interessant verhaal, waarvan in de bespreking terecht gezegd werd dat het niet alleen gold voor de B-stroom, maar voor het hele onderwijs; maar, — ik schreef het al meermaals, ook vorige legislatuur —, ik blijf het wel eigenaardig vinden dat over effectieve didactiek het beeld opgehangen wordt als ware dat iets van nu of van heel recent, terwijl het dan voordien om ineffectieve didactiek gegaan zou zijn; ik denk dat de (vak)didactische realiteit van de voorbije decennia een veel genuanceerder beeld levert dan dat; ook Christine Hannes, die ik voor het overige wegens haar passie en uitspraken de dankbaarste deelnemer vond om bij dit commentaar te betrekken, zei in de laatste fase van de hoorzitting ongeveer zoiets als “dat effectieve didactiek er zowat uit was in de lerarenopleiding” en ze verbond dat met het feit dat in haar school zelf lesmateriaal gemaakt werd; dat laatste kan ik me perfect voorstellen wegens te weinig of geen geschikt materiaal op de markt, maar dat doen vele andere leraren in totaal andere leeromstandigheden ook wel; en wat de lerarenopleidingen betreft, mag ik hier toch opnieuw pleiten voor meer nuance in het narratief dat nu al enige tijd, ook politiek, over lerarenopleidingen verteld wordt?;
- Wat de Vlor-deelname betrof, waren de resultaten van hun enquête interessant, maar voor het eigenlijke advies (op eigen initiatief) was het nog even wachten tot 8 mei 2025;
- Typisch voor het voorliggende thema was wel deze vaststelling: het thema mocht nog zo goedbedoeld afgebakend zijn (de B-stroom van de eerste graad secundair onderwijs, die helemaal geen makkelijke context vormt; dat heeft de hoorzitting nog eens opnieuw heel duidelijk gemaakt), heel snel ging het ook over verschillende belendende percelen; alles in Onderwijs hangt met alles samen, of alleszins toch veel;
- Een van zulke zaken waarover heel wat gesproken werd, was bijvoorbeeld het precieze doel van de B-stroom: dat was duidelijk letterlijk en figuurlijk een dubbel verhaal, met enerzijds het eigenlijke, initiële doel van remediëring voor leerlingen zonder getuigschrift basisonderwijs (om eventueel nadien over te kunnen stappen naar de A-stroom), maar anderzijds ook het doel van een positieve opstap naar beroepsgericht onderwijs ná de eerste graad;
- Een ander voorbeeld van zo’n ruimer gespreksthema was de overdracht van een leerlingdossier vanuit een vorige school, zodat de nieuwe school snel zou weten welk vlees ze in de kuip had; daar kregen we een herhaling van het debat tijdens de bespreking van het jaarverslag van het Kinderrechtencommissariaat: Vlaams Belang en Christine Hannes (over het precieze format van dat leerlingdossier kon nog gediscussieerd worden) waren vragende partij voor zo’n overdracht, anderen waren tegen of toch alleszins veel voorzichtiger, zoals de Kinderrechtencommissaris recent verdedigd had; het is geen makkelijke kwestie, vind ik;
- Nog interessant, — ook dat punt kwam van Christine Hannes —, was de hele problematiek van de clausulering bij de attestering in het secundair onderwijs, wat soms tot onzinnige heroriënteringen van leerlingen leidt (bv. van Humane wetenschappen naar Elektriciteit); in dat verband viel de nood aan schakeljaren om bepaalde overgangen werkbaar(der) te maken; Hannes pleitte trouwens expliciet voor de terugkeer naar de formule van dbso, want dat was een flexibele formule; ook met de hele modernisering van het secundair onderwijs was er volgens Hannes heel wat mis en onderwijskwalificaties moesten losgekoppeld worden van beroepskwalificaties, nog zo’n onderwijsbeleidskwestie met al een hele geschiedenis;
- Hannes pleitte voorts nog voor één CLB, zoals ook onderwijscommissaris M’hamed Kasmi, maar daarop werd voorts niet verder ingegaan tijdens de bespreking;
- Niet onverwacht kwam ook aan bod wat voorafging aan de B-stroom, het basisonderwijs dus; daarbij passeerden allerlei bespiegelingen de revue (het Duitse model met ook nog een cesuur na het vierde leerjaar, de afschaffing van overgaan op leeftijd, de BaSO-fiche, …).