Van diverse grote onderwijsbeleidsdossiers belandden we met deze vraag om uitleg, althans aanvankelijk, bij een heel specifiek element uit de zgn. matrix secundair onderwijs (lees: de modernisering van het secundair onderwijs; die heeft in 2025-2026 nu gevolgen voor de zevende jaren als laatste fase). Kim Buyst had blijkbaar weet van een discrepantie tussen enerzijds de twee studierichtingen op basis van de desbetreffende beroepskwalificaties in het domein Maatschappij en welzijn (dubbele finaliteit) en anderzijds de leerplandoelen (nwvr: er werd niet bij gezegd van welk onderwijsnet) in kwestie, die anders dan de beroepskwalificaties, de twee studierichtingen elk een eigen inhoudelijke focus gaven. De vragen, die eigenlijk het gevolg waren van een eerdere schriftelijke vraag van Kim Buyst, hadden het specifiek over het volgens haar gebrek aan een praktische studierichting met een sociaal-maatschappelijke invulling (nwvr: de precieze betekenis van dat laatste was mij niet helemaal duidelijk), maar ook ruimer over de geplande screening van de so-matrix.
Minister Demir antwoordde heel kort dat die screening en diverse analyses bezig waren. Dus eigenlijk kwam de vraag om uitleg gewoon te vroeg en was snel afgehandeld.
Lees de bespreking van de “Vraag om uitleg over het studieaanbod in het domein Maatschappij en welzijn in de dubbele finaliteit van Kim Buyst” aan minister Zuhal Demir.
Reageren kan bij Wilfried Van Rompaey: wilfried.vanrompaey@katholiekonderwijs.vlaanderen