24 april 2025 – Onderwijsaanbod in gesloten jeugdvoorzieningen

De aanleiding voor deze vragen om uitleg was de voorstelling einde maart 2025 van het jaarverslag van de Commissie van Toezicht voor Jeugdinstellingen. Blijkbaar waren er, inzake hun recht op onderwijs, voor leerlingen in gesloten jeugdvoorzieningen nogal wat problemen, waarvoor het jaarverslag een aantal aanbevelingen deed. Wat vond minister Demir daarvan en wat waren haar plannen ter zake (cf. het decreet over onderwijs in gemeenschapsinstellingen van 17 mei 2024)?

Minister Demir pleitte voor voorzichtigheid i.v.m. het vermelde jaarverslag, omdat de relevante regelgeving voor de periode in kwestie toen nog maar pas in voege was c.q. nog moest van start gaan. Zij lichtte de bestaande regelgeving over TOAH (Tijdelijk Onderwijs Aan Huis, incl. de al of niet samenwerking met de zgn. thuisschool) toe voor leerlingen in een voorziening veilig verblijf, het Vlaams detentiecentrum en in gemeenschapsinstellingen. Alsook andere mogelijkheden voor zulke leerlingen: afstandsonderwijs in de vorm van synchroon internetonderwijs via Bednet.

Voor het deel over voorzieningen veilig verblijf en Vlaams detentiecentrum in dit verhaal was er sprake van een samenwerkingsovereenkomst tussen school en voorziening, maar dat werkte in de praktijk volgens verschillende snelheden en verschillende modaliteiten. Voor het deel over onderwijs in gemeenschapsinstellingen (nog te starten) zou het onderwijs in bestaande GO!-scholen georganiseerd worden via de oprichting van GI-afdelingen als vestigingsplaatsen van die GO!-scholen, conform het decreet van 17 mei 2024, zodat dat onderwijs voortaan helemaal zou vallen onder alle spelregels van ander Gemeenschapsonderwijs.

Voor de personeelsproblematiek in dat verband was er nog wel wat werk aan de winkel. In een ambtelijke werkgroep waarbij zowel de administraties Opgroeien als Onderwijs en de centrale diensten van het GO! betrokken waren, werd al wel een eerste technische vergelijking gemaakt van een aantal arbeidsvoorwaarden in het huidige statuut en het statuut van het onderwijzend personeel. Gezien de grote verscheidenheid aan algemeen gerichte en beroepsgerichte vakken dat al werd aangeboden binnen een gemeenschapsinstelling, leek het opportuun dat er daarom twee nieuwe ambten zouden worden ingericht: een ambt van leraar GI algemene vorming en een ambt van leraar GI beroepsgerichte vorming, aldus nog minister Demir.

Vragensteller Vandromme vroeg nog aandacht voor een verwant rapport van IDEA Consult van vorige legislatuur en wees voor een structureler aanbod ter zake naar het model van Type 5 (ziekenhuisschool), waarvan nu geen vestigingsplaatsen georganiseerd konden worden. Minister Demir wachtte daarvoor eerst de evaluatie van de TOAH-regeling af. Vragensteller Claesen legde nog terecht de link tussen dit dossier en het dossier van het inclusiever maken van het onderwijs in de ochtendvergadering.

Reageren kan bij Wilfried Van Rompaey: wilfried.vanrompaey@katholiekonderwijs.vlaanderen

OVER DEZE BLOG

Deze blog is niet bedoeld als formeel standpunt van Katholiek Onderwijs Vlaanderen, evenmin als een puur verslag, maar wel als een niet-neutraal, persoonlijk commentaar op vooral ook politieke aspecten van de parlementaire onderwijsactiviteiten, zowel in de Commissie Onderwijs en de plenaire vergadering van het Vlaams Parlement als uitzonderlijk ook in een andere vakcommissie die occasioneel relevant kan zijn voor het beleidsdomein Onderwijs.

×
Kijkt als...
Niveau
Regio