Koen Daniëls sloot aan bij de recente aankondiging van minister Caroline Gennez rond een strengere aanpak inzake het gebruik van zgn. sociale media. Hoe langer hoe meer baal ik als oudere onderwijsmens van die benaming, maar dat terzijde. En in één adem voegde hij daar een peiling rond kritisch denken en mediawijsheid (in de derde graad secundair onderwijs) van vier geleden aan toe. Had minister Demir al afgestemd met minister Gennez? Zou er een nieuwe peiling komen?
Minister Demir had oog voor de voor- en de nadelen (risico’s) van sociale media, terecht (cf. ook de ministers eigen smartphoneverbod)! Minister Gennez had nog geen concreet voorstel op de tafel van de Vlaamse regering gelegd. Peilingen werden in 2022 stopgezet en nu waren er (weliswaar met een andere scope) de Vlaamse toetsen, die de minister vervroegd zou laten evalueren (tegen april 2027), zodat over de volgens het regeerakkoord mogelijke uitbreiding van de Vlaamse toetsen nog deze legislatuur beslist kon worden.
Vragensteller Daniëls legde vervolgens, zelfs enigszins plastisch, de link tussen kritisch denken/mediawijsheid en… het kennisrijk curriculum (waarmee de minister het naderhand niet onverwacht volmondig eens was). Heel terecht trouwens. Interveniënt Stephanie D’Hose (interveniënt Loes Vandromme sloot zich daarbij aan) deed nog een andere oproep: luister naar jongeren, bijvoorbeeld via de Jeugdraad. Voor mijn part, ook terecht. Vandromme zag, net zoals Daniëls, ook nog wel iets in een peiling voor het voorliggende thema, los van de Vlaamse toetsen. Ik ben benieuwd…
Lees de bespreking van de “Vraag om uitleg over digitale competenties in het nieuwe plan over het gebruik van sociale media bij jongeren van Koen Daniëls” aan minister Zuhal Demir.
Reageren kan bij Wilfried Van Rompaey: wilfried.vanrompaey@katholiekonderwijs.vlaanderen