24 april 2025 – Bezorgdheden over zevende specialisatiejaren

Met dit laatste thema van de namiddagvergadering werd eigenlijk aangesloten op de eerdere vragen over de VOKA-paper. Alleen was de bron nu geen VOKA-paper, maar wel een oproep (voor abonnees) van 21 sector- en werkgeversorganisaties rond een heel specifiek element in het arbeidsmarktgericht onderwijs, met name: hun kritiek op het nieuwe (in vergelijking met het nu nog bestaande) systeem van de zgn. zevende specialisatiejaren (lees: gericht op de arbeidsmarkt, i.t.t. de zevende jaren gericht op het hoger onderwijs) als sluitstuk van de modernisering secundair onderwijs in 2025-2026. Hoe ging minister Demir om met die oproep vanuit het werkveld, die overigens ook al klonk vanuit het onderwijsveld zelf (cf. ook bijvoorbeeld Dirk Van Damme)? En zie ook een eerdere actuele vraag (cf. hoge drop-out in graduaatsopleidingen). In de memorie van toelichting (p.12) bij het ontwerp van Onderwijsdecreet XXXV staat eigenlijk al een antwoord op een analoge opmerking van het SERV-advies.

Minister Demir begon alvast met de vermelding van liefst driehonderd nieuwe zevende jaren die volgend jaar zouden worden aangeboden. Dus van desinteresse bij de scholen om ze te organiseren was blijkbaar geen sprake. Beleidsmatig was de zaak overigens al beslist in 2018. Lang voor minister Demirs tijd dus, maar in de periode nadien werden wel vragen gesteld over dit probleem, zoals vragensteller Vandromme later opmerkte (bv. 11 februari 2021 en 9 februari 2023). De minister schetste nu nog eens de rationale achter de beslissing van toen. Allemaal publiek beschikbare informatie. De minister wilde wel in dialoog treden met de sectoren en de onderwijskoepels en de zaken zouden sowieso geëvalueerd worden met het oog op eventuele bijsturing. Die houding werd geapprecieerd.

Reageren kan bij Wilfried Van Rompaey: wilfried.vanrompaey@katholiekonderwijs.vlaanderen

OVER DEZE BLOG

Deze blog is niet bedoeld als formeel standpunt van Katholiek Onderwijs Vlaanderen, evenmin als een puur verslag, maar wel als een niet-neutraal, persoonlijk commentaar op vooral ook politieke aspecten van de parlementaire onderwijsactiviteiten, zowel in de Commissie Onderwijs en de plenaire vergadering van het Vlaams Parlement als uitzonderlijk ook in een andere vakcommissie die occasioneel relevant kan zijn voor het beleidsdomein Onderwijs.

×
Kijkt als...
Niveau
Regio