20 februari 2025 – Opleiding tot praktijkassistent

Nawal Maghroud had nog een tweede vraag om uitleg over een ander hogeronderwijsthema, waarover te lezen was in De Standaard (voor abonnees) onlangs: de nog te verwachten opleiding tot praktijkassistent waarop in de medische wereld aangedrongen wordt. Wat kon Onderwijsminister Demir doen om dat op te lossen? Konden zgn. microcredentials (N.B. In de schriftelijk ingediende vraag stond systematisch microcredits, maar dat terzijde) soelaas bieden? Uiteraard was het vooralsnog ontbreken van programmatieaanvragen voor zo’n graduaatsopleiding in kwestie niet toevallig, gelet op het financieringsmechanisme dat voor de bestaande graduaatsopleidingen nu al ondermaats was. Gelukkig vermeldde de vragensteller die financiële complicatie óók in haar inleiding.

De minister beschreef hoe de Vlaamse regering wel de reguliere randvoorwaarden vervuld had voor de ontwikkeling van de genoemde opleiding, maar uiteraard was er het financiële plaatje, waarvoor ze naar het regeerakkoord verwees. Dat was voor interveniënt Brecht Warnez de trigger om te pleiten voor een dubbel spoor: de grote evaluatie van het financieringsmechanisme in het regeerakkoord was één zaak (op langere termijn én erg complex), het financiële lek bij de graduaatsopleidingen dichten een andere (op kortere termijn). En hoezeer Warnez ook geloofde in microcredentials, voor hem kwamen die ná een basisopleiding, niet in de plaats ván. Een heel wijze houding, vond ik.

Het goede nieuws was dat de minister wel oren had naar die tweesporenaanpak van Warnez. Ze wilde dat zeker bekijken.

Reageren kan bij Wilfried Van Rompaey: wilfried.vanrompaey@katholiekonderwijs.vlaanderen

Verwante artikels

OVER DEZE BLOG

Deze blog is niet bedoeld als formeel standpunt van Katholiek Onderwijs Vlaanderen, evenmin als een puur verslag, maar wel als een niet-neutraal, persoonlijk commentaar op vooral ook politieke aspecten van de parlementaire onderwijsactiviteiten, zowel in de Commissie Onderwijs en de plenaire vergadering van het Vlaams Parlement als uitzonderlijk ook in een andere vakcommissie die occasioneel relevant kan zijn voor het beleidsdomein Onderwijs.

×
Kijkt als...
Niveau
Regio