Na de recente gemeenteraadsverkiezingen zijn we nu echt vertrokken met de nieuwe Vlaamse legislatuur en het werd meteen een drukke namiddag voor de nieuwe Onderwijsminister Zuhal Demir. Interessante onderwerpen bovendien. Zes vragen, vier onderwerpen. Om te beginnen een van de vervolganalyses (verdiepende rapporten, met name verdieping 6 over thuistaal en leesklimaat) bij het meest recente PIRLS-onderzoek, waarover de media (ter illustratie: De Standaard (voor abonnees), VRT NWS en De Ochtend op Radio 1) recent rapporteerden, maar die eigenlijk al dateerde van maart 2024. Zo gaat dat soms met media.
Vooraf nog graag het volgende, tegelijk ook als aanloop naar de andere actuele onderwijsvragen van deze plenaire vergadering. Het is in deze prille fase van de nieuwe legislatuur nog een beetje een vervelend moment voor bepaalde vragen: enerzijds was aan deze én de andere actuele onderwijsvragen vaak al een hele voorgeschiedenis voorafgegaan, wat ook duidelijk bij de bespreking bleek, maar anderzijds was er tegelijk voor de nieuwe Onderwijsminister voorlopig alleen nog maar het Vlaams regeerakkoord (lees: nog geen meer uitgewerkte beleidsnota voor Onderwijs) en dat kon natuurlijk ook niet anders. Het gevolg daarvan was dat het stramien van de besprekingen in kwestie analoog was. Voor de eerste vraag betekende dat teruggrijpen naar het ruimere verhaal (ja, de zaak is complex) van onderwijskwaliteit, minimumdoelen, lerarentekort, ouderlijke verantwoordelijkheid, thuistaal, het Leesoffensief, brugfiguren … naast verwijzen naar diverse maatregelen die in het nieuwe regeerakkoord gepland zijn en vaak ook voortbouwen op dat verleden. Iets anders kon daarover op dit moment ook moeilijk gezegd worden. Dat sprak voor zich. Op 26 oktober 2023 en 23 november 2023 waren er overigens al nog veel uitgebreidere én boeiende hoorzittingen in de toenmalige Onderwijscommissie naar aanleiding van het initiële PIRLS-onderzoek, maar dat gewoon ter informatie. En ik stel voor dat we voorlopig wat geduld oefenen om te zien wat de huidige legislatuur op dit terrein zal brengen. Wat daarbij het Nederlands betrof, kon minister Demir alvast melden dat daar 425 miljoen euro naartoe zou gaan.
Lees de bespreking van de “Actuele vraag over de conclusies uit een diepere analyse van de PIRLS-resultaten door KU Leuven en UGent van Loes Vandromme, over de verdere analyses van de Vlaamse cijfers in het PIRLS-onderzoek 2021 van Griet Vanryckegem en over de leerachterstand van kinderen die thuis nooit Nederlands spreken van Roosmarijn Beckers” aan minister Zuhal Demir.
Reageren kan bij Wilfried Van Rompaey: wilfried.vanrompaey@katholiekonderwijs.vlaanderen