17 oktober 2024 – Nieuwe SERV-werkbaarheidsmonitor en lerarenberoep

Ook bij de laatste vraag om uitleg van de vergadering (nu van Loes Vandromme) ging het over de SERV, met name de nieuwe SERV-werkbaarheidsmonitor en het verband met het lerarenberoep. Met andere woorden, nóg dus een invalshoek van het grote verhaal van het lerarentekort en de lerarenloopbaan.

De resultaten voor de werkdruk en emotionele belasting bij leraren waren beter dan die van 2019. Er waren bij hen minder ernstige motivatieproblemen dan in andere sectoren, maar het aandeel leraren dat werkstress ervaart en een moeilijk evenwicht vindt tussen werk- en privétijd was nog altijd heel wat hoger dan bij de gemiddelde Vlaamse werknemer.

Ook de minister vond werkbaarheid en welzijn in het onderwijs een belangrijk aandachtspunt deze legislatuur. Opnieuw kregen we enkele verwijzingen naar het regeerakkoord. Het zou er nog wel vaker over gaan de volgende maanden en jaren.

P.S. Nog een aardigheidje in de marge over het einde van de commissievergadering: dat betrof de zgn. regeling van de werkzaamheden, wat per definitie een besloten deel van de vergadering is, maar tot mijn verrassing liep het publieke beeld nog volle 12 minuten door, weliswaar zonder geluid. Voor wie kon liplezen, — een competentie die mij niet gegund is —, was dat deel van de vergadering onbedoeld dus minder besloten. Ach, we horen sowieso wel wat er in de volgende periode zoal geagendeerd zal worden in de Onderwijscommissie.

Reageren kan bij Wilfried Van Rompaey: wilfried.vanrompaey@katholiekonderwijs.vlaanderen

OVER DEZE BLOG

Deze blog is niet bedoeld als formeel standpunt van Katholiek Onderwijs Vlaanderen, evenmin als een puur verslag, maar wel als een niet-neutraal, persoonlijk commentaar op vooral ook politieke aspecten van de parlementaire onderwijsactiviteiten, zowel in de Commissie Onderwijs en de plenaire vergadering van het Vlaams Parlement als uitzonderlijk ook in een andere vakcommissie die occasioneel relevant kan zijn voor het beleidsdomein Onderwijs.

×
Kijkt als...
Niveau
Regio