Na de boeiende en belangrijke besprekingen over buitengewoon onderwijs en inclusief onderwijs een week eerder meldde Loes Vandromme vanuit het onderwijsveld in kwestie drie voorstellen om de regelgeving van het buitengewoon onderwijs aan te passen. Die voorstellen gingen over een andere organisatie van stages binnen de kwalificatiefase van OV3, over de mogelijkheid om het zgn. opzalmprincipe ook te kunnen toepassen tussen de opleidingsvormen en over de mogelijkheid van Sociaal Maatschappelijke Training (SMT) in alle OV’s, en niet alleen in OV1, zoals nu. Wat vond minister Demir?
Twee zaken waren al deel van hangend decretaal werk: in het voorontwerp van OD XXXV (stage in OV3; Vlaamse regering, 6 december 2024) en in het voorontwerp van decreet over lerenden en organisatie (lesbijwoning; Vlaamse regering, 20 december 2024). De minister zei anderzijds geen voorstander te zijn van de gevraagde uitbreiding van SMT en wilde liever de staten-generaal over het advies van de Commissie Inclusief Onderwijs afwachten voor een algemenere aanpak.
Wat het punt over OV3-stages in het voorontwerp van OD XXXV betrof, beoordeelde vragensteller Vandromme de nieuwe observatiemogelijkheid ter vervanging van stage toch als problematisch voor leerlingen van type 3 en 9. Ze vroeg om haar voorstel voort te bekijken. Wat het voorstel rond SMT aanging, beargumenteerde Vandromme de specifieke inzet ervan (via een individueel aangepast curriculum) voor welbepaalde leerlingen op een bepaald moment en dus niet als een structurele vervanging van stage door SMT.
De minister wilde een en ander wel verder technisch laten bekijken, maar herhaalde een belangrijke, algemenere didactische lijn uit het regeerakkoord, met name, meer klassikaal leren. Over dat laatste ga ik zeker nog te gepasten tijde bij een volgende gelegenheid wat uitweiden wegens boeiend én belangrijk, zeker in deze tijden…
Tot slot wist vragensteller Vandromme nog dat de hier bedoelde leerlingen niet terug te vinden waren in de cijfers van VDAB rond ongekwalificeerde uitstroom wegens een federale beroepsuitkering van die leerlingen en pleitte ze ervoor om cijfers over zulke leerlingen wél op te nemen.
Lees de bespreking van de “Vraag om uitleg over de trajecten op maat binnen het buitengewoon onderwijs van Loes Vandromme” aan minister Zuhal Demir.
Reageren kan bij Wilfried Van Rompaey: wilfried.vanrompaey@katholiekonderwijs.vlaanderen