De laatste vraag om uitleg van de commissievergadering van Jan Laeremans ging over een erg recente kwestie op de Vlaamse regering in het kader van de modernisering secundair onderwijs (nwvr: intussen kwam daar nog een ander element bij op de Vlaamse regering van 8 november 2024 en ook dàt werd in de bespreking betrokken). De invoering daarvan gaat in het schooljaar 2025-2026 zijn laatste fase in met de nieuwe zevende leerjaren. Over het arbeidsmarktgerichte type van zulke leerjaren, daarover stelde Jan Laeremans enkele interessante vragen.
Kern van de zaak was de niet-goedkeuring door de Vlaamse regering van alle 133 ingediende, zgn. curriculumdossiers voor de derde graad en alle 6 curriculumdossiers voor de 7de leerjaren gericht op doorstroom naar de arbeidsmarkt na onderwijskwalificatie 3 en na onderwijskwalificatie 4. En de tijd drong toch, niet?
Bijwijlen gedetailleerd (met de voorbeelden van kok en elektrotechnicus bij de hand) motiveerde minister Demir de niet-goedkeuring van de curriculumdossiers. Maar er zou nog genoeg tijd zijn voor de onderwijsverstrekkers om de curriculumdossiers aan te passen en opnieuw in te dienen zodat alles tijdig alsnog goedgekeurd en het nodige vervolgwerk gedaan kon gedaan. Dat was de teneur in het antwoord van de minister. Naar verluidt, zouden de onderwijsverstrekkers de dossiers opnieuw indienen voor de kerstvakantie en zou dit inderdaad wel goedkomen.
De verdere bespreking met naast de vragensteller en de minister liefst vijf interveniënten waaierde dan wat verschillende kanten uit: bv. de personeelskwestie wanneer een leraar zou werken in een zevende leerjaar van 1 semester versus diens jaaraanstelling, maar ook de veel fundamentelere kwestie van de samenwerking/afstemming “arbeidssectoren - onderwijs” inzake de procedure voor de opmaak van beroepskwalificaties en curriculumdossiers/leerplannen. Ik herinner me een SERV-advies (en een rondetafel daarover voorjaar 2024) en vermoed dat voor de realisatie van wat daarrond in het nieuwe regeerakkoord (p.140) staat nog wel heel wat water naar de zee zal stromen. Maar daarvan zou werk gemaakt worden, aldus minister Demir.
Lees de bespreking van de “Vraag om uitleg over de toekomstige invulling van het zevende leerjaar dat gericht is op de doorstroom naar de arbeidsmarkt, na de afkeuring van een hele reeks curriculumdossiers van Jan Laeremans” aan minister Zuhal Demir.
Reageren kan bij Wilfried Van Rompaey: wilfried.vanrompaey@katholiekonderwijs.vlaanderen