13 november 2024 – Recordaantal problematisch spijbelende leerlingen

Minder dan een week eerder hadden we nog maar in de Commissie voor Onderwijs een vraag om uitleg gehad over het verwante thema van schooluitval of daar was al een actuele vraag n.a.v. nieuwe problematische spijbelcijfers in het secundair onderwijs. De vraag werd gesteld door de commissievoorzitter zelf, Bart Claes. Voor nog wat algemene informatie over het thema verwijs ik graag naar de website van het Departement Onderwijs.

Maar eerlijk gezegd, “verwant” thema was nog licht uitgedrukt: de facto ging het over hetzelfde gesprek als in de Onderwijscommissie op 7 november. Dus eigenlijk een overbodige vraag. Te meer omdat vragensteller Claes de inkorting van de periode waarna bij te veel ongewettigde afwezigheid op school zou worden ingegrepen in de schooltoeslag, expliciet in zijn vraag betrok, maar hij wist zelf goed genoeg dat dat plan in het huidige regeerakkoord stond. Dus... Zulks gebeurt soms met parlementaire vragen, tja.

Nog iets eigenaardigs trof mij wel in het tweede antwoord van minister Demir: zij legde ineens een redengevend verband tussen een recente, ándere inkorting (namelijk van de duurtijd van een zgn. arbeidsmarktgericht zevende jaar) en het hoge spijbelgehalte in het deeltijds beroepssecundair onderwijs (dbso). Raar toch, omdat zulke zevende jaren géén dbso zijn, soit.

Voor de rest dus niets nieuws, want herhaling van de bespreking in de Onderwijscommissie op 7 november 2024.

Lees de bespreking van de “Actuele vraag over het recordaantal problematisch spijbelende leerlingen van Bart Claes” aan minister Zuhal Demir.

Reageren kan bij Wilfried Van Rompaey: wilfried.vanrompaey@katholiekonderwijs.vlaanderen

OVER DEZE BLOG

Deze blog is niet bedoeld als formeel standpunt van Katholiek Onderwijs Vlaanderen, evenmin als een puur verslag, maar wel als een niet-neutraal, persoonlijk commentaar op vooral ook politieke aspecten van de parlementaire onderwijsactiviteiten, zowel in de Commissie Onderwijs en de plenaire vergadering van het Vlaams Parlement als uitzonderlijk ook in een andere vakcommissie die occasioneel relevant kan zijn voor het beleidsdomein Onderwijs.

×
Kijkt als...
Niveau
Regio