Een katholieke dialoogschool is een inclusieve school die garant staat voor kwaliteitsvol onderwijs voor elke leerling. We gaan voor genereus ambitieus onderwijs, ook voor leerlingen die meer ondersteuning nodig hebben. Dat is het werk van mensen met uiteenlopende achtergronden, allen met een groot engagement.
We laten iemand aan het woord die vanuit deze visie werk maakt van inclusief onderwijs. We spreken met Pieter Vandorpe, leerondersteuner in de Vuurtorenschool in Oostende vanuit het team van de Katholieke Leersteuncentra West-Vlaanderen type 2.
Vorig schooljaar startte ik als leerondersteuner met het aanleren van Spreken Met Ondersteuning van Gebaren (SMOG) bij een kleuter met een IAC-traject in de Vuurtorenschool. Een inclusietraject.
Ik koos woorden die voorkomen op de daglijn. Heel eenvoudige woorden als eten, drinken, pipi, spelen, huis. Deze SMOG-gebaren brengen we als leerondersteuner wel vaker binnen op school binnen fase 2 en 3 van het zorgcontinuüm. Zo versterken we de communicatie met onze zorgkinderen.
Klasjuf Tessa gaf aan dat er nog wel kinderen waren in de klas die niet tot spreken kwamen, door een andere thuistaal, een taalarm milieu of door te weinig spreekdurf. Ik stelde voor om deze woorden in de kringmomenten aan te brengen in de klas voor alle kleuters. Zo kon juf Tessa het spreken met ondersteuning van gebaren bij enkele woorden toepassen bij alle kleuters. Toen de juf merkte dat de kleuters enthousiast waren en dat ze die woorden en gebaren vlug opnamen, besloten we om nog meer woorden die voorkomen op de daglijn aan te bieden met SMOG. Woorden als werken, opruimen, turnen, dansen, jas, boekentas, zitten...
De juf prikkelde de collega's erover in de leraarskamer. Men kwam tot het besluit om op schoolniveau wekelijks enkele woorden aan te bieden aan alle kleuters van de school. Zorgcoördinator Dana stuurde op zondagavond een kattenbelletje met filmpjes van de gebaren naar de collega’s. Op maandagochtend in de kring konden ze ermee aan de slag.
Na enkele weken konden er heel wat kleuters op school de aangeleerde gebaren. De juf zag de communicatie groeien in de klas en op de speelplaats. Heel wat anderstalige kinderen kwamen spontaan tot communicatie met elkaar door de gebaren te gebruiken als ondersteuning van het spreken.
Na de woorden van de daglijn kwamen de dagen van de week, mama en papa, de kleuren… aan bod. Zo werd het spreken en het Nederlands gestimuleerd over de hele school. Er werden al plannen gemaakt om volgend jaar verder te werken aan de woordenschat binnen de thema’s die aan bod zullen komen.
Dankzij één kleuter met een IAC-traject kon de volledige school profiteren van een andere aanpak om de spreektaal te bevorderen. Hoe inclusie de school meeneemt naar verandering. Hoe de brede zorg versterkt wordt op school dankzij een IAC-traject.
Dit schooljaar konden we ervoor zorgen dat ook andere scholen in een zelfde traject instappen dankzij het project 'iedereen mee' van de stad Oostende. Oostende maakt budget vrij om SMOG kenbaar te maken aan alle scholen. Van schaalvergroting gesproken!