Een katholieke dialoogschool is een inclusieve school die garant staat voor kwaliteitsvol onderwijs voor elke leerling. We gaan voor genereus ambitieus onderwijs, ook voor leerlingen die meer ondersteuning nodig hebben. Dat is het werk van mensen met uiteenlopende achtergronden, allen met een groot engagement.
We laten iemand aan het woord die vanuit deze visie werk maakt van inclusief onderwijs. We spreken met Dominique Vrijsen, een van de schoolhoekwerkers van Heilig Graf Turnhout.
Een laagdrempelige en zichtbare rol in een verbindend schoolklimaat
Binnen Heilig Graf Turnhout speelt de functie van schoolhoekwerker een cruciale rol in het creëren van een warme en verbindende schoolomgeving; “een warme school voor iedereen” lezen we op hun website. Schoolhoekwerk is naast leerproces, schools functioneren en psychosociaal functioneren een van de vier expertises binnen de leerlingenbegeleiding op het Heilig Graf. Dominique Vrijsen deelt zijn ervaringen als schoolhoekwerker, een unieke rol die leerlingen, leerkrachten en externe partners met elkaar verbindt. Zijn aanpak weerspiegelt de waarden van een “warme, verbindende en innovatieve school”, gericht op het versterken van de band tussen school en leerling.
“Je kan voor de invulling van deze functie je de vraag stellen wat leerlingen missen op school, de plek waar ze ruim 32 uur per week doorbrengen”, volgens Dominique.
Een luisterend oor en praktische oplossingen
De schoolhoekwerker is laagdrempelig, zichtbaar en aanspreekbaar, en fungeert als een vertrouwenspersoon voor leerlingen. Via persoonlijke gesprekken onderzoekt Dominique hoe hij jongeren kan ondersteunen bij het oplossen van conflicten, studieproblemen of het aanpakken van persoonlijke, relationele en sociale uitdagingen. Hij werkt oplossingsgericht met haalbare doelen en steeds herstelgericht , samen met de leerlingen. Soms gaat hij zelf aan de slag, soms geeft hij door aan interne collega’s of aan externen, in die zijn fungeert hij als brugfiguur tussen verschillende betrokkenen binnen en buiten de school. Deze laagdrempelige aanpak helpt leerlingen om zich gehoord en begrepen te voelen, en versterkt hun betrokkenheid bij de school.
Multidisciplinair samenwerken
Dominique speelt als schoolhoekwerker een centrale rol in de zorgstructuur van de school met aan de ene kant een team van leerlingbegeleiders, psychologen en directieleden; aan de andere kant is Dominique eveneens het aanspreekpunt voor leerlingen, leraren, ouders, externen. Alle betrokkenen kunnen bij hem terecht met signalen over leerlingen. Hij filtert vragen en gaat indien nodig en wenselijk met het team op zoek naar oplossingen.
Extern onderhoudt hij nauwe banden met organisaties zoals CAW, CLB, buurtsport of jeugddienst, en kan hij daardoor bouwen op een breed intern én extern netwerk om leerlingen zo goed mogelijk te ondersteunen in hun welbevinden en hun onderwijsloopbaan.
“Neem tijd om de vraag te verhelderen en schakel indien nodig de mensen met de juiste expertise en middelen in”’, zegt Dominique.
Zichtbaarheid en vertrouwen
Zichtbaarheid is essentieel in de functie. Dominique benadrukt het belang van aanwezig zijn op de speelplaats, bij de schoolpoort of tijdens pauzes. Een simpele groet, of een gesprek over hoe het ging met een toets kan bijdragen aan een positieve band tussen de leerling en de school. Hij oordeelt daarbij zelf niet: het ’no judgment’-principe is een hefboom om het vertrouwen van leerlingen te krijgen. Deze benadering zorgt voor een rustiger schoolklimaat en een gevoel van veiligheid. Verder is het voor sommige leerlingen essentieel om aanklampend te werken.
Succesverhalen en uitdagingen
De impact van de rol blijkt uit heel concrete effecten: minder incidenten op de speelplaats, hoge aanspreekbaarheid van de schoolhoekwerkers, snelle reactie bij vragen van leerlingen of leraren over het functioneren op school … daarnaast verwijst Dominique naar een aantal inspirerende succesverhalen. Zo begeleidde hij een leerling die dankzij ondersteuning binnen en buiten de school zelfstandig kon wonen en haar studie afrondde, of een student die haar genderidentiteit kon accepteren via een schoolgesprek en externe ondersteuning. Tegelijkertijd erkent Dominique de uitdaging om tijd en aandacht evenwichtig te verdelen, gezien de grote vraag naar ondersteuning.
Het succes van deze aanpak inspireerde reeds andere campussen en scholen om vergelijkbare functies in te voeren, zoals “schoolondersteuners.”
Meer dan een leerlingbegeleider
De schoolhoekwerker is meer dan een leerlingenbegeleider; hij is een bruggenbouwer tussen de school, de leerling en externe ondersteuning. Dominique benadrukt het belang van proactief investeren in een verbindend schoolklimaat en het voeren van een zorgzaam beleid. Hij moedigt scholen aan om de denkoefening te maken en de sprong te wagen. “Een sterk netwerk rond de leerling maakt het verschil in de loopbaan van de leerlingen”, besluit Dominique.