Functioneel gebruik van de daglijn bij de jongste kleuters

Juf Lore Verdoodt van ’t Luikertje in Opwijk gaat met haar jongste kleuter functioneel aan de slag met de daglijn. Haar daglijn is verticaal zichtbaar in de klas en daar heeft Lore een goede reden voor.

Toelichting

sla link op in klembord

Kopieer

Juf Lore bouwt elke ochtend doelgericht en functioneel de daglijn op samen met haar kleuters. De motorische ontwikkeling van het jonge kind gaat over drie assen:

  • verticale- of lengte as
  • diepte as
  • horizontale – of breedte as

Om de daglijn in hun visueel bereik te hebben, bouwt juf Lore haar daglijn bij de jongste kleuters verticaal op.
Ook ruimtelijke begrippen groeien over de lichaam-assen heen. Dat houdt in dat de kleuters eerst de begrippen verwerven die zich situeren op de lengte as, daarna de diepte as en daarna de breedte as.
 
  • de lengte as: wanneer je beweegt op je lengte as, dan beweeg je op en neer. De begrippen die hierbij aanbod komen zijn: op, onder, boven …
  • de diepte as: wanneer je beweegt op je diepte as, dan beweeg je van voor naar achter. De begrippen die hierbij aan bod komen zijn: voor, achter …
  • de breedte as: wanneer je beweegt op je breedte as, dan beweeg je zijwaarts. De begrippen die hierbij aan bod komen zijn: links, rechts.
    Door de derde as krijgt je ruimtelijke beleving een 3de dimensie. Waardoor je gaat bewegen: in de richting van …

Zill-doelen

sla link op in klembord

Kopieer

OWti2: tijdsbegrippen en verschillende soorten kalenders functioneel gebruiken.

Meer lezen?

sla link op in klembord

Kopieer

×
Kijkt als...
Niveau
Regio