Actiewijzer Motivatie in de klaspraktijk

Doelen Actiewijzer Motivatie in de klaspraktijk

sla link op in klembord

Kopieer

Door deze actiewijzer te gebruiken kan je de volgende doelen realiseren: 

  • Leraren inspireren door nieuwe benaderingen en lesideeën te verkennen. 
  • Professionele dialoog binnen vakgroepen en/of lerarenteams stimuleren. 
  • Diverse goede voorbeelden delen om de motivatie van leerlingen te vergroten. 
  • Reflectief en creatief denken binnen het lerarenteam of de vakgroep stimuleren. 
  • Acties opzetten, kleine veranderingen uitproberen, in de lespraktijk met als doel de leermotivatie van de leerlingen te verhogen. 
 
Dit document is een handleiding voor leraren of vakgroepen, waarin uitleg wordt gegeven over het gebruik van de actiewijzer. Deze actiewijzer helpt leraren om actief te reflecteren op hun lespraktijk om de motivatie van hun leerlingen te stimuleren en te bevorderen. Door de actiewijzer te gebruiken, worden leraren zich bewuster van hun rol in het motiveren van leerlingen. Dit kan hen aanmoedigen om kleine veranderingen door te voeren in hun lespraktijk en acties te ondernemen die de motivatie van hun leerlingen verhogen. 
 
De actiewijzer kan worden ingezet binnen de brede basiszorg voor alle leerlingen, maar ook als een hulpmiddel wanneer de motivatie van een bepaalde leerling, een groep of een klas achterblijft. De actiewijzer nodigt leraren uit om samen met collega's te reflecteren en gezamenlijk op zoek te gaan naar passende mogelijkheden. Hierbij wordt niet alleen gekeken naar de directe leeromgeving, maar ook naar bredere factoren zoals verwachtingen, perspectieven en de specifieke context van de leerling(en). Afhankelijk van de behoeften van jou als leraar of jullie als lerarenteam, hebben we verschillende scenario's uitgewerkt voor het gebruik van de actiewijzer.

Vijf manieren om met de Actiewijzer Motivatie in de klaspraktijk aan de slag te gaan

sla link op in klembord

Kopieer

Hoe kun je de actiewijzer gebruiken?  
Hier zijn mogelijke scenario's om de actiewijzer toe te passen. Je kunt ook je eigen scenario's creëren, maar gebruik de actiewijzer zeker niet als een afvinklijstje. 

Welk scenario er ook gevolgd wordt, evalueer steeds of de genomen acties geleid hebben tot het verbeteren van de motivatie van je leerlingen. 

  • Plan follow-up overlegmomenten om de voortgang te bespreken en eventuele obstakels te overwinnen.  
  • Evalueer periodiek de effectiviteit van de genomen acties en pas het actieplan indien nodig aan. 
  • Blijf de actiewijzer gebruiken als een hulpmiddel voor voortdurende ondersteuning van gesprekken en inspiratie. 
 
De scenario’s benadrukken de inspirerende aard van de actiewijzer en moedigen creatieve benaderingen aan om de motivatie van leerlingen te vergroten. Het doel is om een cultuur van samenwerking en innovatie binnen het lerarenteam of de vakgroep rond dit thema te bevorderen.  

Bronnen van de Actiewijzer Motivatie in de klaspraktijk

sla link op in klembord

Kopieer

LITERATUUR 

  • Keller, J. M., & Keller, J. M. (2010). The Arcs model of motivational design. Motivational design for learning and performance: The ARCS model approach, 43-74. 
  • Lelieur, R., Vanrusselt, R., Vanhoof, J., & Clycq, N. (2023). Waarom Leraren (Weinig) Academisch Optimistisch zijn. Attributies en de Impact van Leerlingenpopulatie en Schoolcultuur.Pedagogische Studiën,100(4), 365-395. https://pedagogischestudien.nl/article/view/18350 
  • Ryan, R. M., Deci, E. L., Vansteenkiste, M., & Soenens, B. (2021). Building a Science of Motivated Persons: Self-Determination Theory’s. Motivation Science, Vol. 7 (2), 97–110. https://doi.org/10.1037/mot0000194   
  • Vanhoof, J., Van de Broek, M., Penninckx, M., Donche, V., & Van Petegem, P. (2012). Leerbereidheid van leerlingen aanwakkeren: Principes die motiveren, inspireren én werken. Acco.  
WEBSITE 

×
Kijkt als...
Niveau
Regio