Steeds willen we een antwoord bieden op volgende vragen:
Waar een leerling met een motorische beperking schoolloopt, is een vorm van handicap specifieke én individuele benadering aangewezen. Het gaat hierbij in hoofdzaak over de onderwijsbehoeften en de ondersteuningsnoden van de leerling en van de leerkracht(en).
Dit vertaalt zich zo nodig in:
Een algemene aanpak (universele aanpak) is niet vast te leggen. Dé leerling met een motorische beperking bestaat niet. De aanpak vraagt dan ook maatwerk en samenwerking tussen alle betrokken partijen.
We kunnen alleen enkele aandachtspunten formuleren:
In de school voor gewoon onderwijs is er voor sommige leerlingen nood aan een methodisch onderbouwd zorg- of begeleidingsplan of een IAC-plan. Hierin wordt voor de verschillende leerdomeinen handelingsplanmatig gewerkt.
Aandacht voor leren - specifieke leerstrategieën
De (neuro-) motorische beperking geeft soms aanleiding tot een gebrekkige integratie van waarnemen en bewegen, het fundament van de cognitieve ontwikkeling, waardoor ze finaal mogelijks een negatieve invloed heeft op de cognitieve ontwikkeling (Pijning, 1983).
Net als ieder ander willen mensen met een motorische beperking zo veel mogelijk zelfstandig doen. Bied dus niet ongevraagd hulp, maar vraag altijd even of je hulp gewenst is. Betuttelen is niet nodig. Als je iemand met een motorische beperking iets wil vragen, richt je dan tot die persoon zelf en niet tot een begeleider, familielid of vriend.
Sta daarom stil bij:
…
Is er voldoende aangepast materiaal aanwezig?
Het is mogelijk om verschillende strategieën te gebruiken, aanpassingen in de omgeving te doen, verschillende handelingen stap voor stap aan te leren.