Het antwoord op de heterogeniteit binnen deze doelgroep is de mogelijkheid om verschillende onderwijs- of ontwikkelingstrajecten te volgen. De keuze is steeds een geïndividualiseerde keuze. Per leerling wordt de ondersteuningsnood bepaald en dit op verschillende levensdomeinen. Dit is voorwerp van een goede diagnostiek en een doorgedreven handelingsgerichte benadering.
We voeren hier een pleidooi voor een gedifferentieerd aanbod via verschillende onderwijstrajecten binnen één onderwijscontinuüm:
We kennen vandaag in Vlaanderen verschillende mogelijkheden binnen het gewoon onderwijs en/of binnen het buitengewoon onderwijs.
Sommige leerlingen hebben permanent nood aan of maken een bewuste keuze voor het buitengewoon onderwijs.
In Vlaanderen hebben we scholen voor buitengewoon onderwijs Type 4. Bijna op al deze plaatsen is er een organisatorische samenwerking met een multifunctioneel centrum (MFC- welzijn)
Soms kiezen ouders voor een gespecialiseerde setting omdat ze bang zijn of al ervaren hebben dat hun kind niet weerbaar genoeg is in een groep leeftijdsgenootjes op de scholen voor gewoon onderwijs.
Soms nemen de medische en handicap specifieke vragen de bovenhand: ‘Hoe zal de motoriek van ons kind evolueren? Zal mijn kind kunnen lopen, zitten, praten …?’.
Vanuit de ouders ligt het accent dus niet steeds primair op de ontwikkeling van schoolse vaardigheden, wel op de aanpak van de motorische beperking. Dit kan meebepalen welke keuze de ouders voor de onderwijsloopbaan maken.
In een school voor buitengewoon onderwijs leeft het kind/de jongere met een lichamelijke handicap onder lotgenoten. Een dergelijke peergroep is voor sommige leerlingen met een handicap erg belangrijk in het proces van hun identiteitsontwikkeling.
De schoolomgeving in een school voor buitengewoon onderwijs is sterk aangepast:
Binnen de scholen voor buitengewoon onderwijs van het type 4 is de groep leerlingen met meervoudige beperkingen (motorische én verstandelijke beperking …) toegenomen.
De grootste groep leerlingen starten hun onderwijsloopbaan in scholen voor gewoon onderwijs en volgen uitsluitend les in het gewoon onderwijs.
Een kleinere groep leerlingen met een motorische beperking loopt aanvankelijk school in het buitengewoon onderwijs en schakelt na een periode over naar het gewoon onderwijs.
Vanuit een inclusieve visie gaan we er graag vanuit dat het aantal kinderen en jongeren met een motorische beperking dat onderwijs volgt in scholen voor gewoon onderwijs blijft stijgen.
De redenen om dit te veronderstellen zijn:
https://vlaanderen.be/inter
De leersteuncentra voeren een beleid dat afgestemd is op het referentiekader voor kwaliteitsvolle leersteun. (decreet leersteun in het basis- en secundair onderwijs)
Doordat er meer leerlingen met een motorische beperking schoollopen in een school voor gewoon onderwijs, moet in sommige situaties de opgebouwde (ortho)didactiek, die werd ontwikkeld in de scholen voor buitengewoon onderwijs samen hertaald worden naar de nieuwe onderwijscontext. De leerondersteuners zetten hier volop op in en worden hierin geholpen door de schoolteams van de scholen voor type 4. Overleg en verbindende samenwerking in overleg met alle partijen zijn hierbij de sleutel tot succes.
Een ondersteuningsteam ondersteunt leerlingen in het basisonderwijs en het secundair onderwijs. De ondersteuning richt zich zowel naar de leerling als naar de klasleraren, de ruimere schoolomgeving en de ouders.
Doel:
Heel vaak hebben kinderen en jongeren met een motorische beperking nood aan een complementair en een geïntegreerd onderwijs-, zorg- en therapie-aanbod.
Multidisciplinaire aanpak: Soms zijn er meerdere partners nodig voor diverse zorgvragen.
Zij werken samen in respect voor elkaars knowhow om te komen tot maximale leer- en ontwikkelingskansen.
Het multidisciplinaire team van de school voor buitengewoon onderwijs, al dan niet in samenwerking met een centrum voor ambulante revalidatie of een multifunctioneel centrum van de sector welzijn beschikt over een gamma van specifieke interventiemogelijkheden om onderwijs, opvoeding en revalidatie zo gedifferentieerd mogelijk aan te bieden.
Ook het leersteuncentra bestaat uit een multidisciplinair team, waardoor een interdisciplinaire aanpak mogelijk is.