21
Nieuws uit de begeleidende klassenraad
Als leraar Maatschappelijke Vorming / Maatschappelijke Oriëntatie sta je dicht bij de leefwereld van jongeren. Je helpt hen niet alleen kennis op te bouwen, maar ook om hun plaats in de samenleving te vinden. De begeleidende klassenraad is daarbij jouw partner: samen zorgen we voor een warme, doelgerichte begeleiding die elke leerling kansen geeft om te groeien.
Brede basiszorg - 'Insluitende Lezer' als gamechanger in het vak Maatschappelijke Vorming
Lezen is cruciaal om de leerplandoelstellingen van het leerplan Maatschappelijke Vorming te behalen, maar niet vanzelfsprekend voor elke leerling.
Effectieve didactiek: maak je lesdoelen bekend aan de leerlingen
Om doelgericht te werken in de klas is het belangrijk om het lesdoel met de leerlingen te delen tijdens de beginfase van de les. Laat je inspireren door enkele concrete voorbeelden om lesdoelen te formuleren aan je leerlingen.
LPD 6 - Hoe duurzaam is jouw lifestyle?
Deze fiche biedt inspiratie voor een lessenreeks met lesdoelen in functie van leerplandoel 6 ‘De leerlingen geven voorbeelden van oorzaken en gevolgen van het versterkt broeikaseffect’ (in focus) met ondersteuning van leerplandoel 10 ‘De leerlingen zetten geografische hulpbronnen met inbegrip van GIS – viewers functioneel in’.
Extern initiatief: FAAM-tastisch leren: hoe FAAM Vlaanderen jouw lessen maatschappelijke vorming verrijkt
Ben je op zoek naar inspirerende, actuele en betekenisvolle bronnen voor je lessen maatschappelijke vorming? Dan is FAAM Vlaanderen jouw digitale schatkist! FAAM (Flanders All Around Museum) is een online platform dat erfgoedverhalen verzamelt en toegankelijk maakt voor jongeren en leraren. En het mooiste? De verhalen sluiten naadloos aan bij de krachtlijnen en leerplandoelen van het leerplan Maatschappelijke vorming.
Extern initiatief: feiten, filters en fabels: kritisch denken in de Klas met VRT NWS Check
De VRT NWS Check is een journalistiek initiatief dat zich richt op factchecking, mediawijsheid, en kritisch denken. Deze thema’s sluiten perfect aan bij verschillende leerplandoelen en enkele krachtlijnen van het leerplan voor MaVo.
Aan de slag met de leerfiches 'controleren en bijsturen' in de les maatschappelijke vorming (MaVo)
Als leerkracht Maatschappelijke vorming zijn we dagelijks bezig met de vraag hoe we de leerlingen uit de arbeidsmarktfinaliteit tot leren kunnen brengen. Even belangrijk hierbij is de vraag hoe de leerlingen de reeds verworven inzichten beter, efficiënter en zinvoller kunnen verankeren in het geheugen, en later weer uit het geheugen kunnen oproepen. Als leerkracht kiezen om je leerlingen te begeleiden bij het actief aan de slag gaan met het geheugen is effectiever dan de leerlingen bijvoorbeeld iets te laten nalezen.
Aan de slag met de leerfiches 'verklaren' in de les maatschappelijke vorming (MaVo)
Leerlingen uit de B-stroom of arbeidsfinaliteit gaan graag actief aan de slag. Met de werkvorm 'fouten zoeken' uit de leerfiches 'verklaren' steken de leerlingen de handen uit de mouwen en verwerken ze de aangereikte leerinhoud dieper.
Aan de slag met de leerfiches 'structureren' in de les maatschappelijke vorming (MaVo)
Leerlingen uit de B-stroom of A-finaliteit gaan graag actief aan de slag. Met de werkvorm 'vragen bedenken' uit de leerfiches 'structureren' steken de leerlingen de handen uit de mouwen en maken ze een nieuw bijproduct waarbij de leerling de leerstof verwerkt in mogelijke toetsvragen.
Klaar voor een kwaliteitsvolle deliberatie?
De evaluatie in maatschappelijke vorming speelt een sleutelrol in de klassenraad in de A-finaliteit. Zorg voor evenwicht, transparantie en sterke onderbouwing.
Hoe maak jij het verschil in de klassenraad? Ontdek onze tips en aandachtpunten in dit nieuwsbericht. Lees het volledige bericht nu en bereid je optimaal voor op een sterke deliberatie!
Hoe maak jij het verschil in de klassenraad? Ontdek onze tips en aandachtpunten in dit nieuwsbericht. Lees het volledige bericht nu en bereid je optimaal voor op een sterke deliberatie!
Inspiratiefiche thema geluid
Deze fiche biedt inspiratie voor een lessenreeks met lesdoelen in functie van leerplandoelen LPD 19 (in focus) gebaseerd op de inspiratiesessie “Geluid”. Om je lessen verder te ontwikkelen en voor te bereiden met effectieve strategieën, biedt de visual 'Lessen met effect' ondersteuning. Hierin hebben we zoveel mogelijk van deze strategieën samengebracht in een handig overzicht. We hopen hiermee jou als leraar te ondersteunen en het leerrendement te verhogen.
Neem je leerlingen mee op digitale leerwandeling in 'heden, verleden en geschiedenis' in MaVo!
Creëer je eigen speurrally of begeleide wandeling met behulp van de gratis app Actionbound en neem je leerlingen mee op digitale leerwandeling.
AI-ideetje voor de les MAVO
Leuke tekst of mooi beeldfragment gevonden voor de les? Met dit lesidee kun je er met behulp van AI actief mee aan de slag in de les.
Aan de slag met de leerfiches 'oriënteren en plannen' in de les maatschappelijke vorming (MaVo)
Leerlingen uit de B-stroom of arbeidsfinaliteit gaan graag actief aan de slag. Aan de hand van de werkvorm 'braindump' steken de leerlingen de handen uit de mouwen en maken ze een nieuw bijproduct waarbij de leerling de kennis die reeds aanwezig is zichtbaar maakt. Aan de hand van dit bijproduct geef je de leerlingen een kapstok om de nieuwe leerstof te verbinden met wat ze al kennen.
Schrijfonderwijs als hefboom voor maatschappelijke vorming of maatschappelijke oriëntatie
De Universiteit van Antwerpen (UA) ontwikkelde een praktijkgids Lezen en een praktijkgids Schrijven waar je zo mee aan de slag kunt in je klas. Beide documenten staan vol concrete tips waar je mee aan de slag kunt om ook met laaggeletterde jongeren stappen te zetten naar beter lezen en schrijven toe.
Hoe leerlingen motiveren voor mavo in het secundair onderwijs?
Motivatie is een essentiële factor in het leerproces van leerlingen. In het secundair onderwijs kan mavo voor sommige leerlingen een uitdaging vormen, wat kan leiden tot een gebrek aan interesse en motivatie. Het verhogen van motivatie vereist een gerichte aanpak waarbij rekening wordt gehouden met de noden en verwachtingen van de leerlingen. In dit artikel worden strategieën besproken om de motivatie voor mavo te versterken.
Aan de slag met leerplandoel 4 rond historische vorming (MaVo)
De lesfiche die opgemaakt is, kan je ondersteunen bij het bereiken van LPD 4 in de 1e of 2e graad 'De leerlingen leggen aan de hand van voorbeelden gelijkenissen en verschillen tussen vroeger en nu uit'.
Brede basiszorg - Leesondersteuning met AI: de app ‘Leessimpel’
Met deze handige AI-app scan je een complexe tekst en krijg je automatisch een samenvatting in enkele duidelijke kernzinnen. Ideaal als hulpmiddel in de klas, om differentiatie mogelijk te maken en leerlingen op hun eigen niveau te begeleiden.
Leren in samenhang – vanuit wiskunde, Nederlands en mavo en het GFL aan de slag met decibels
Een voorbeeld hoe je vakoverschrijdend rond 'decibels' kan werken vanuit het leerplan wiskunde, maatschappelijke vorming, Nederlands en het gemeenschappelijk funderend leerplan.
Extern initiatief: lesgeven over de menstruatiecyclus, vruchtbaarheid en soa’s in een diverse context
Op zoek naar duidelijke informatie over lichaam, relaties en seksuele gezondheid in eenvoudige taal en meerdere talen?
Aan de slag met de natuurwetenschappelijke doelen rond hefboom en druk
Hefboom en druk zijn natuurkundige principes die we dagelijks tegenkomen, van het openen van een fles tot het oppompen van een band. In deze verduidelijking ontdek je hoe deze begrippen werken aan de hand van praktische voorbeelden en experimenten. Zo kan je als leraar de leerlingen inzicht verschaffen in de wetenschappelijke concepten én hun toepassing in de echte wereld.