Leuke tekst of mooi beeldfragment gevonden voor de les? Met dit lesidee kun je er met behulp van AI actief mee aan de slag in de les.
Er zijn drie mogelijkheden:
Laat de leerlingen de tekst lezen, of het beeldfragment bekijken. Vraag vervolgens aan ChatGPT of Deepseek om vijf multiplechoicevragen, vijf waar of niet waar vragen en drie gesloten inhoudsvragen te stellen over de tekst of het beeldfragment. Die kan je klassikaal beantwoorden (Wie weet het antwoord op ….?) of individueel (Noteer het correcte antwoord op een kladpapier bij elke vraag)
Je kan het beantwoorden activeren door de leerlingen bijvoorbeeld een hoek van de klas te laten kiezen bij de multiplechoicevragen (A is vooraan links, B vooraan rechts, C achteraan rechts en D achteraan links). Of laat de leerlingen rechtstaan bij waar en blijven zitten bij niet waar.
Op deze manier leer je leerlingen AI kennen als leerinstrument. Dit kunnen ze thuis ook. Een stuk leerstof verwerken en aan AI vragen om er ter controle vragen over te stellen. Ook dat kan je eventueel in de les doen, waarbij je vertrekt vanuit een hoofdstuk van de cursus of het leerwerkboek en aan AI net hetzelfde vraagt. Met deze werkvorm werk je aan leerplandoel 26 van het gemeenschappegelijk gefundeerd leerplan (GFL): ‘De leerlingen zetten (meta)cognitieve leer- en regulatiestrategieën in om zich leerinhouden eigen te maken’.