AI-ideetje voor de les MAVO

Leuke tekst of mooi beeldfragment gevonden voor de les? Met dit lesidee kun je er met behulp van AI actief mee aan de slag in de les.

Hoe?

sla link op in klembord

Kopieer

Er zijn drie mogelijkheden:

  • Selecteer de tekst, kopieer en plak in ChatGPT of Deepseek.
  • Selecteer de link naar de (online) tekst of het beeldfragment: plak de link in ChatGPT of Deepseek.
  • Upload de pdf of het word-bestand met de tekst in ChatGPT of Deepseek

Wat?

sla link op in klembord

Kopieer

Laat de leerlingen de tekst lezen, of het beeldfragment bekijken. Vraag vervolgens aan ChatGPT of Deepseek om vijf multiplechoicevragen, vijf waar of niet waar vragen en drie gesloten inhoudsvragen te stellen over de tekst of het beeldfragment. Die kan je klassikaal beantwoorden (Wie weet het antwoord op ….?) of individueel (Noteer het correcte antwoord op een kladpapier bij elke vraag)

Je kan het beantwoorden activeren door de leerlingen bijvoorbeeld een hoek van de klas te laten kiezen bij de multiplechoicevragen (A is vooraan links, B vooraan rechts, C achteraan rechts en D achteraan links). Of laat de leerlingen rechtstaan bij waar en blijven zitten bij niet waar.

Waarom?

sla link op in klembord

Kopieer

Op deze manier leer je leerlingen AI kennen als leerinstrument. Dit kunnen ze thuis ook. Een stuk leerstof verwerken en aan AI vragen om er ter controle vragen over te stellen. Ook dat kan je eventueel in de les doen, waarbij je vertrekt vanuit een hoofdstuk van de cursus of het leerwerkboek en aan AI net hetzelfde vraagt. Met deze werkvorm werk je aan leerplandoel 26 van het gemeenschappegelijk gefundeerd leerplan (GFL): ‘De leerlingen zetten (meta)cognitieve leer- en regulatiestrategieën in om zich leerinhouden eigen te maken’.

×
Kijkt als...
Niveau
Regio