- Dag voor startende zij-instromers – West-VlaanderenTijdens dit initiatief voorzien we een specifiek aanbod voor startende zij-instromers en spelen we in op specifieke noden.Meerdere dataBrugge
- Dagen voor Beginnende Leraren so LimburgTijdens dit initiatief: maak je kennis met de pedagogische begeleidingsdienst; maak je kennis met je vakbegeleider; maak je kennis met je startende collega's; krijg je informatie rond actuele thema's.Meerdere dataHasselt
- Receptieve vaardigheden, een inspiratiesessie voor leraren MVTHoe formuleer je doelgerichte communicatieve opdrachten voor de receptieve vaardigheden? Hoe remedieer je lees- en luistervaardigheid? Heeft differentiatie een plaats bij receptieve vaardigheden? Tijdens dit initiatief maak je kennis met de term 'doelgerichte communicatie', bekeken vanuit de receptieve vaardigheden. Je leert doelgerichte communicatieve opdrachten voor receptie opstellen. Je exploreert mogelijkheden voor differentiatie in het werken aan lees- en luistervaardigheid. Je doet tips op voor het remediëren van lees- en luistervaardigheid.2 oktober 2024Hasselt
- Netwerk taalbeleidscoördinatoren of taalankers - sessie 3'Tijdens dit initiatief delen en leren we van elkaar over de verschillende facetten van talenbeleid: breed screenen doelgericht aan de slag met screeningsresultaten taalrijk lesgeven/ taalgericht vakonderwijs implementeren bij alle collega's van je schoolteam meertaligheid inzetten als troef verbindend communiceren met ouders en leerlingen effect meten van de inspanningen rond taalbeleid ... We wisselen uit over hoe we ons taalbeleid schoolbreed en planmatig proberen aan te pakken en te implementeren. We leren hoe we onze collega's coachend kunnen begeleiden naar nog taalrijker lesgeven en hoe we de aandacht hiervoor 'wakker' kunnen houden.Meerdere dataOp locatie
- Netwerk taalbeleidscoördinatoren of taalankers - sessie 2'Tijdens dit initiatief delen en leren we van elkaar over de verschillende facetten van talenbeleid: breed screenen doelgericht aan de slag met screeningsresultaten taalrijk lesgeven/ taalgericht vakonderwijs implementeren bij alle collega's van je schoolteam meertaligheid inzetten als troef verbindend communiceren met ouders en leerlingen effect meten van de inspanningen rond taalbeleid ... We wisselen uit over hoe we ons taalbeleid schoolbreed en planmatig proberen aan te pakken en te implementeren. We leren hoe we onze collega's coachend kunnen begeleiden naar nog taalrijker lesgeven en hoe we de aandacht hiervoor 'wakker' kunnen houden.Meerdere dataOp locatie
- Netwerk taalbeleidscoördinatoren of taalankers - sessie 1'Tijdens dit initiatief delen en leren we van elkaar over de verschillende facetten van talenbeleid: breed screenen doelgericht aan de slag met screeningsresultaten taalrijk lesgeven/ taalgericht vakonderwijs implementeren bij alle collega's van je schoolteam meertaligheid inzetten als troef verbindend communiceren met ouders en leerlingen effect meten van de inspanningen rond taalbeleid ... We wisselen uit over hoe we ons taalbeleid schoolbreed en planmatig proberen aan te pakken en te implementeren. We leren hoe we onze collega's coachend kunnen begeleiden naar nog taalrijker lesgeven en hoe we de aandacht hiervoor 'wakker' kunnen houden.Meerdere dataOp locatie
- Leerpad start tot taalbeleid in secundair onderwijsOp ons leerpad over taalbeleid, speciaal ontworpen voor zowel taalbeleidscoördinatoren, taalcoaches als voor leraren zaak- en praktijkvakken in secundair onderwijs die willen inzetten op taalrijker lesgeven, ga je samen met ons op reis door inspirerende voorbeelden en praktische tips. Leer hoe je een nog inclusievere leeromgeving kan stimuleren voor leerlingen die moeite hebben met de Nederlandse taal. Of je nu een doorgewinterde leraar bent die op zoek is naar nieuwe ideeën rond taalrijk lesgeven of een taalbeleidscoördinator die de school hierin een stap verder wil brengen, dit leerpad biedt je de ondersteuning en inspiratie die je nodig hebt.Te bepalenTe bepalen
- Dagen voor beginnende leraren so zij-instromers regio Oost-VlaanderenSteeds meer zij-instromers vinden de weg naar onderwijs. Ben je gestart als zij-instromer zonder pedagogisch diploma, dan willen we je graag ondersteunen bij de instap in het onderwijs.Meerdere dataOp locatie en online
- (Terugkom)dag voor beginnende leraren so regio Oost-Vlaanderen - 20 november 2024Een belangrijke taak van de pedagogische begeleidingsdienst is het begeleiden van jou als beginnend leraar. Ben je 2 tot 5 jaar in dienst, dan kan je op 20 november met je vakspecifieke vragen terecht bij je pedagogisch begeleider.20 november 2024Gent
- Lerend netwerk "Professionele leergemeenschap leraren moderne vreemde talen": 14/05/2025Tijdens deze samenkomsten ga je met collega's in gesprek over je eigen onderwijspraktijk. Zo kom je tot nieuwe inzichten, die je vervolgens toepast in je eigen context. Deelnemers zijn elkaars 'critical friends'. Ze dagen elkaars leren uit en ondersteunen elkaar in hun leren. Focus daarbij is steeds het leren van elke leerling.14 mei 2025Hasselt
- Lerend netwerk "Professionele leergemeenschap leraren moderne vreemde talen": 11/02/2025Tijdens deze samenkomsten ga je met collega's in gesprek over je eigen onderwijspraktijk. Zo kom je tot nieuwe inzichten, die je vervolgens toepast in je eigen context. Deelnemers zijn elkaars 'critical friends'. Ze dagen elkaars leren uit en ondersteunen elkaar in hun leren. Focus daarbij is steeds het leren van elke leerling.11 februari 2025Hasselt
- Lerend netwerk "Professionele leergemeenschap leraren moderne vreemde talen": 07/11/2024Tijdens deze samenkomsten ga je met collega's in gesprek over je eigen onderwijspraktijk. Zo kom je tot nieuwe inzichten, die je vervolgens toepast in je eigen context. Deelnemers zijn elkaars 'critical friends'. Ze dagen elkaars leren uit en ondersteunen elkaar in hun leren. Focus daarbij is steeds het leren van elke leerling.7 november 2024Hasselt
- Lerend netwerk "Professionele leergemeenschap leraren moderne vreemde talen": 08/10/2024Tijdens deze samenkomsten ga je met collega's in gesprek over je eigen onderwijspraktijk. Zo kom je tot nieuwe inzichten, die je vervolgens toepast in je eigen context. Deelnemers zijn elkaars 'critical friends'. Ze dagen elkaars leren uit en ondersteunen elkaar in hun leren. Focus daarbij is steeds het leren van elke leerling.8 oktober 2024Online
- Netwerk MVT: Hoe artificiële intelligentie jouw taalles kan verrijken.Vandaag lijkt het erop alsof AI voor elk probleem een oplossing kan bieden, zo ook voor typische kwesties in de taalles, als evaluatie, als activerende werkvormen...Tijdens dit initiatief leer je verschillende toepassingen van taaltechnologie kennen. Bovendien mag je via concrete opdrachten zelf met enkele tools aan de slag gaan, zodat je de toepassingen nadien gericht kan gebruiken in je taalles.Meerdere dataOp locatie
- Dagen Beginnende Leraren regio AntwerpenDe ‘Dagen Beginnende Leraren’ ondersteunen je als startende of herstartende leraar bij je instap in het onderwijs en geven je een professionele boost. Ze zijn een aanvulling op het traject aanvangsbegeleiding in je school en leggen de focus op de inhoud van de vakken die je geeft. Het traject bestaat uit drie sessies. Je maakt kennis met de vakbegeleider(s) en vakcollega’s; je gaat in gesprek over de visie op het vak, vakdidactiek, leerplangerichtheid en -realisatie, evaluatie … en over jouw specifieke leervragen.Te bepalenTe bepalen
- Receptieve vaardigheden, een inspiratiesessie voor leraren MVTHoe formuleer je doelgerichte communicatieve opdrachten voor de receptieve vaardigheden? Hoe remedieer je lees- en luistervaardigheid? Heeft differentiatie een plaats bij receptieve vaardigheden? Tijdens dit initiatief maak je kennis met de term 'doelgerichte communicatie', bekeken vanuit de receptieve vaardigheden. Je leert doelgerichte communicatieve opdrachten voor receptie opstellen. Je exploreert mogelijkheden voor differentiatie in het werken aan lees- en luistervaardigheid. Je doet tips op voor het remediëren van lees- en luistervaardigheid.Te bepalenTe bepalen
- Leerpad: Frans B+S’ II-FraS’-daProfessionaliseringstraject voor de implementatie van het leerplan tweede graad. Via deze leeromgeving ondersteunen wij jou bij de realisatie van jouw leerplan.Op aanvraag