In de eerste graad komen de merkwaardige lijnen in een driehoek aan bod. Hierbij zien de leerlingen ook de kenmerkende eigenschap van een bissectrice, namelijk dat elk punt van de bissectrice even ver van de benen van de hoek ligt. We gaan met dit voorbeeld in op een andere eigenschap van bissectrices van een driehoek die met leerinhouden van de tweede graad D en D/A kan bewezen worden.
Deze opdracht over de hoofdbewerkingen en volgorde van bewerkingen is bestemd voor leerlingen A-stroom. We geven aanzetten voor de aanpak in de klas waarbij probleemoplossend denken en redeneren al snel om de hoek komen kijken. Deze opdracht laat differentiatie toe waardoor minder sterke, maar ook sterke leerlingen ermee aan de slag kunnen.
In het leerplan Wiskunde B+S’’ van de 3de graad D-finaliteit staat een leerplandoel waarin het begrip determinant van een vierkante matrix aan bod komt. Hier vind je enkele inspirerende toepassingen op determinanten in zowel vlakke als ruimtemeetkunde.
Deze opdracht gaat over het verband tussen de oppervlakte van twee gelijkvormige figuren. Ook het begrip gelijkvormigheidsfactor komt hier aan bod. In elk leerplan wiskunde van de tweede graad D/A- en D-finaliteit staat een leerplandoel over deze leerinhoud.
Ook bij toepassingen op tweedegraadsfuncties en tweedegraadsvergelijkingen kan gewerkt worden aan de leerplandoelen over het beargumenteren van redeneringen en bewijsvoering. In deze toepassing komt ook een bewijs uit het ongerijmde aan bod.
Determinanten zijn nuttig in de mechanica, omdat vectoren een cruciale rol spelen in dit vakgebied. Veel mechanische grootheden worden immers uitgedrukt als vectoren. Daarnaast worden deze vectoren gebruikt om andere grootheden te berekenen, die zowel scalair als vectorieel kunnen zijn. Bij deze berekeningen kunnen ook determinanten worden toegepast. In de studierichting Technologische wetenschappen en engineering is deze link zeker relevant.
In alle leerplannen wiskunde van de tweede graad D-finaliteit en in de leerplannen wiskunde B+S en B+S’’ van de derde graad D/A-finaliteit staan één of meerdere leerplandoelen over tweedegraadsfuncties. In deze opdracht komen functies met voorschrift van de vorm f(x)=a.x2 aan bod alsook het oplossen van tweedegraadsvergelijkingen.
In deze opdracht, bestemd voor leerlingen uit de D-finaliteit, krijgen leerlingen wat meer inzicht in een historische/maatschappelijke toepassing van de lineaire algebra, namelijk in de Hill-cijfer cryptografie. Deze opdracht is gelinkt aan het inhoudelijke leerplandoel over bewerkingen met matrices.
In het leerplan wiskunde van de A-stroom komen de eigenschappen van de som van de hoeken van een driehoek en van het verband tussen hoeken gevormd door twee evenwijdige rechten en een snijlijn aan bod. In dit voorbeeld maken we van deze eigenschappen gebruik. Je kunt met deze opdracht ook werken aan het doel over het oplossen van problemen.
In de leerplannen wiskunde III-WisS-d, III-WisS'-d en III-WisS''-d van de derde graad D-finaliteit staat een leerplandoel over onderzoekscompetenties. Je vindt hier een voorbeeld van een onderzoekscyclus bij een onderzoeksopdracht gelinkt aan de specifieke inhoud over integralen.
In het leerplan wiskunde III-WisS''-d van de derde graad D-finaliteit staat een specifiek leerplandoel over onderzoekscompetenties. Je vindt hier een voorbeeld van een onderzoekscyclus bij een onderzoeksopdracht gelinkt aan de specifieke inhoud 'limieten van rijen'.
In de leerplannen wiskunde en statistiek van de derde graad D-finaliteit staat een specifiek leerplandoel over onderzoekscompetenties. Je vindt hier een voorbeeld voor een onderzoekscyclus behorende bij de specifieke inhoud: hypothesetoetsen.
In deze opdracht bestemd voor leerlingen B-stroom krijgen leerlingen wat meer inzicht in procentberekeningen en gebruiken we daarbij reclamefolders. Deze opdracht is gelinkt aan het inhoudelijke leerplandoel:
LPD5 De leerlingen voeren met functioneel gebruik van ICT eenvoudige berekeningen uit met gehele getallen, kommagetallen, breuken, procenten en verhoudingen in betekenisvolle contexten.
Er wordt ook gewerkt aan procedurele doelen:
LPD1 De leerlingen lossen vanuit betekenisvolle contexten problemen op door wiskundige concepten en vaardigheden in te zetten.
LPD2 De leerlingen gebruiken met de nodige nauwkeurigheid meetinstrumenten en hulpmiddelen.
In alle leerplannen wiskunde van het so staat een leerplandoel over het oplossen van problemen. We willen leerlingen leren om problemen binnen verschillende contexten op te lossen gebruikmakend van hun wiskundige kennis en vaardigheden. We geven hiervan een voorbeeld.
In deze opdracht komen gelijkvormigheid en de stelling van Pythagoras aan bod. We vergelijken twee oplossingsmethodes. Door gebruik te maken van heuristiek maken we dit probleem eenvoudiger.
In de leerplannen wiskunde van de derde graad D-finaliteit staat een leerplandoel over rekenkundige en meetkundige rijen. Je vindt hier enkele opdrachten over rekenkundige rijen.
In het leerplan wiskunde van de A-stroom staat een leerplandoel over regelmaat in eenvoudige patronen. Je vindt hier enkele opdrachten over V- en W-patronen.
In het leerplan wiskunde B+S en B+S'' van de 2de graad D-finaliteit is het keuzeonderwerp ‘Grafen’ opgenomen. Dit is geen verplichte leerinhoud maar kan gebruikt worden om leerlingen extra uit te dagen. Je vindt hier meer inhoudelijke duiding bij de twee doelen die bij dit keuzeonderwerp horen. We duiden de bijhorende wenken met inspirerende voorbeelden. De tekst is niet bedoeld als leermateriaal.
In de verschillende leerplannen wiskunde van de 2de graad D-finaliteit is een leerplandoel opgenomen over logica, meer bepaald over waarheidstabellen. Dit document heeft als doel inhoudelijke duiding te geven bij deze leerplandoelstelling, zodat deze doelstelling binnen de beschikbare lestijd kan gerealiseerd worden. Dit document is niet bedoeld als leermateriaal voor leerlingen.
In de nieuwe leerplannen wiskunde staat een leerplandoel over het oplossen van problemen. We willen leerlingen leren om problemen binnen verschillende contexten op te lossen gebruikmakend van hun wiskundige kennis en vaardigheden.
In de nieuwe leerplannen wiskunde van het so staat een leerplandoelstelling over het oplossen van problemen. We willen leerlingen leren om problemen binnen verschillende contexten op te lossen gebruikmakend van hun wiskundige kennis en vaardigheden.