In deze opdracht bestemd voor leerlingen B-stroom krijgen leerlingen wat meer inzicht in procentberekeningen en gebruiken we daarbij reclamefolders.
Deze opdracht is gelinkt aan het inhoudelijke leerplandoel:
Er wordt ook gewerkt aan procedurele doelen:
Bij de start van de les activeren we de voorkennis van leerlingen rond procenten. We expliciteren ook twee oplosstrategieën die leerlingen in het vervolg van de les nodig zullen hebben.
Noteer wat herhaald wordt functioneel aan het bord, zodat je er later kunt naar terugverwijzen.
Heb je vreemde en/of leuke antwoorden opgemerkt? Ga in op misconcepties.
Ik ben namelijk op zoek naar korting in %, maar wat ik krijg staat in euro. Dus
1) ik bereken de korting in euro
2) ik bereken de korting als %
En ook stap 2 is weer in deelstappen te verdelen (die deelstappen hangen af van de aangeleerde werkwijze), bijvoorbeeld:
a) ik heb het ‘deel’ en het ‘geheel’ nodig: korting is het deel, 20 euro is het geheel
b) ik moet het ‘deel’ delen door het ‘geheel’
Druk deze documenten af:
Hierbij oefenen leerlingen enkele oplosstrategieën (of heuristieken). In functie van stap 2 en stap 3 moeten leerlingen ‘van achteren naar voren werken’ combineren met ‘het probleem verdelen in deelproblemen’, zoals je samen hebt gedaan bij aanvang van de les.
Voor de opdrachten in deze folder kunnen de vijf opgesomde stappen volgende antwoorden opleveren:
Vraag op het einde van deze les/dit lesdeel aan leerlingen om één tip te bedenken voor de buur voor een volgende keer probleemoplossend denken. Geef enkele voorbeelden: eerst goed alle informatie bekijken, het antwoord controleren, gestructureerd noteren …
Als steun kun je verwijzen naar de strategieën die je aan het bord hebt genoteerd.
Bij verschillen in tempo, zijn er enkele mogelijke werkwijzes.
1+1 gratis, 1+2 gratis of 2+1 gratis
In één liter sap gaat 3 kilogram fruit.
Welk sap is het goedkoopste? Hoeveel kost het per liter?
Welk sap is het duurste? Hoeveel kost het per liter?
Hier zijn verschillende werkwijzes mogelijk. Eén methode is voor alle citrusvruchten de prijs voor drie kilogram berekenen.
Aan de hand van de prijs per kilogram kunnen leerlingen ook gericht de prijs van drie kilogram eetsinaasappelen berekenen (de goedkoopste). Dat is 3 x 1,75 = 5,25 euro. De duurste is dan bladmandarijnensap. 3 x 2,80 = 8,40 euro.
Je kunt leerlingen de opdracht geven een folder mee te nemen van een supermarkt. Dat kan ook van een bouwmarkt of drogisterij zijn (bv. Gamma, Kruidvat).
Deze opdrachten zijn gemaakt met de folder die je vindt via deze link.