Inzetten op maximale deelname aan de lessen lichamelijke opvoeding

We gaan ervan uit dat elke leerling maximaal deelneemt aan de lessen LO. Deze informatie kan je helpen bij het zoeken naar mogelijkheden om te komen tot maximale deelname door alle leerlingen, ook leerlingen met een specifieke medische achtergrond.

Deelname aan de lessen: afspraken in de school

sla link op in klembord

Kopieer

Vormen van deelname

sla link op in klembord

Kopieer

Als de leerling aanwezig kan zijn bij de lessen LO, onderscheiden we verschillende vormen van deelname:

  •  maximale deelname 
  •  beperkte deelname 
  •  niet- deelname 

Vormen van gewettigde ‘afwezigheid’

sla link op in klembord

Kopieer

  • een verklaring van de ouders
  •  een medisch attest (liefst gedifferentieerd). 

Schoolreglement

sla link op in klembord

Kopieer

Het is belangrijk dat je als vakgroep LO nagaat welke afspraken over beperkte of niet-deelname zijn opgenomen in het schoolreglement.

Beperkte of niet-deelname wegens medische redenen

sla link op in klembord

Kopieer

Beperkte deelname

sla link op in klembord

Kopieer

Als de mobiliteit van de leerling het toelaat om beperkt deel te nemen, kan de leerling volgens een gedifferentieerd doktersattest deelnemen. Als de leerling bv. zelfstandig kine-oefeningen mag uitvoeren, kan dat tijdens de les LO in overleg met de leerling. Beperkte deelname kan worden aangevuld met ondersteunende rollen.

Niet- deelname

sla link op in klembord

Kopieer

Op basis van een medisch attest is het mogelijk dat een leerling voor een langere periode of zelfs voor een volledig schooljaar niet kan deelnemen aan de lessen LO. Hiervoor kun je op basis van het leerplan bekijken welke leerplandoelen wel haalbaar zijn voor deze leerling, bv. in functie van het inzetten van de leerling in ondersteunende rollen zoals scheidsrechter, puntenteller, coach, feedbackgever of evaluator, mits de medisch toestand van de leerling dit toelaat en het niet in strijd is met het (gedifferentieerd) medisch attest.

Inzetten CLB-arts

sla link op in klembord

Kopieer

Als schoolteams meer achtergrondinformatie wensen om gepaste maatregelen te nemen, neem je in eerste instantie contact op met de cel leerlingenbegeleiding. In uitzonderlijke gevallen kan de leerlingenbegeleiding/directie contact opnemen met de CLB-arts.

Suggesties om in overleg vervangopdrachten te bepalen

sla link op in klembord

Kopieer

  • Ga aan het begin van het schooljaar met de leerlingen in gesprek over de afspraken rond inactiviteit tijdens de lessen LO  zoals ze zijn opgenomen in het schoolreglement.
  • Bespreek met de desbetreffende leerling welke concrete verwachtingen je hebt voor het realiseren van de vervangopdracht(en) en leg samen het doel en de bijhorende evaluatiecriteria vast.
  • Mogelijke richtvragen om het gesprek met leerlingen over vervangopdrachten voor te bereiden rekening houdend met het medisch attest:
    • Zijn er motorische vaardigheden die de leerling kan inoefenen tijdens de les LO (LPD1)?
    • Zijn er basiseigenschappen die de leerling verder kan ontwikkelen tijdens de les LO (LPD 4)?
    • Welke ondersteunende rollen kan de leerling uitvoeren tijdens de les LO: feedback geven, leiding geven … (LPD 9, 10, 11)?
    • Zijn er rollen in sport of spel die de leerling, conform het gedifferentieerd medisch attest, mag en kan uitvoeren (LPD2)?
    • Kan de leerling bijdragen aan het vastleggen van vorderingen van medeleerlingen of  peer-evaluatie (LPD 3+)?
    • Voor de sportrichtingen: op welke wijze kan je de leerling ondersteunen om de specifieke doelen van de studierichting in voldoende mate te realiseren?

Voorbeelden van vervangopdrachten

sla link op in klembord

Kopieer

Activiteiten worden besproken met de leerling conform het medisch attest: 

    • Een leerling kan eventueel een LO-les volgen met een andere klas omwille van chloorallergie.
    • Een leerling kan een taak maken rond gezonde actieve levensstijl (LPD5) of rond EHBO (LPD7).
    • Een leerling werkt een conditieprogramma af op een ergometerfiets.
    • Een leerling kan tijdens een doelspel de rol krijgen als ‘lijnspeler’: aanspeelbaar zijn aan de zijlijn.
    • Een leerling kan een opdracht doen rond circustechnieken.
    • Wanneer de mobiliteit van de leerling het niet toelaat om zich bv. per fiets naar een externe accommodatie te verplaatsen voor de les LO kan de leerling op dat moment studeren op school, mits hij/zij op een ander moment een engagement doet voor het vak:
      • een theoretische taak die hij op een ander moment aan de klasgenoten voorstelt.
      • een onderzoekje of bevraging i.v.m. ergonomie of gezonde actieve levensstijl.
      • Gedurende een periode elke week een middag klascompetitie organiseren/arbitreren voor een onderliggend jaar (eventueel haalbaar voor de 3de graad of het domein sport). Dit biedt leerlingen kansen om leerplandoelen rond ondersteunende rollen te realiseren.

Regelgeving rond zieke leerlingen en dispensatie

sla link op in klembord

Kopieer

Informatie over de regelgeving over de zorg voor zieke leerlingen en het dispenseren van vakken vind je op de PRO-pagina Zorg voor de zieke leerling.

Evaluatie

sla link op in klembord

Kopieer

De evaluatie van de vervangopdrachten kan deel uitmaken van de permanente evaluatie van de leerling.

Op de PRO-site vind je meer informatie over evaluatie.

×
Kijkt als...
Niveau
Regio